Ziemniaki

Ziemniaki

Ziemniaki to warzywa pochodzące z Ameryki Południowej, gdzie były uprawiane już w czasach prehistorycznych. Do Europy trafiły jednak dopiero w XVI wieku i, co zaskakujące, stały się w niektórych krajach – takich jak Francja czy Anglia – jedynie ozdobą ogrodów. Do Polski przybyły w XVII w. – jako dar Jana III Sobieskiego dla królowej Marysieńki. Z czasem doceniono wartości kulinarne ziemniaków i zaczęto uprawiać je na dość szeroką skalę. Odtąd stały się dla wielu ludzi nieodzownym składnikiem jadłospisu.

Ziemniaki na postumencie

Ziemniaki cieszą się popularnością do dziś – są bowiem łatwo dostępne, niedrogie oraz smaczne i sycące. Dzięki zawartym w nich węglowodanom dostarczają nam energii, stanowią także źródło cennego białka roślinnego. Człowiek mógłby dłuższy czas przetrwać, gdyby musiał żywić się wyłącznie ziemniakami. W przeszłości warzywa te uratowały miliony ludzi przed śmiercią z głodu. W czasach obecnych – w dowód wdzięczności – kartoflom stawiane są pomniki. W Polsce znajdują się już dwa, mianowicie w Biesiekierzu oraz w Poznaniu (Poznańska Pyra).

Witaminy

Ziemniaki, choć może nie zdajemy sobie z tego sprawy, są bardzo zdrowe – zawierają niemało witamin oraz składników mineralnych. Cennym źródłem witaminy C są zwłaszcza młode ziemniaczki, jednak im dłużej warzywa te są przechowywane, tym jej ilość niestety spada. Ziemniaki zawierają również beta-karoten – im bardziej żółta odmiana, tym jest go więcej. Oprócz tego w bulwach znajdują się witaminy z grupy B, a także witamina K, E i PP. Ze składników mineralnych mamy w ziemniakach głównie potas oraz fosfor, ale też wapń, magnez, mangan, żelazo, cynk, jod i inne.

Składnik lekkostrawnej diety

Ziemniaki same w sobie są niskokaloryczne oraz lekkostrawne. Opinię tuczących zdobyły, ponieważ najczęściej spożywane są w towarzystwie mięs oraz ciężkich sosów. Tymczasem, jedzone bez tłustych dodatków, stanowią wartościowy składnik łatwostrawnej diety, przeznaczonej dla osób cierpiących z powodu chorób układu pokarmowego albo będących w czasie rekonwalescencji.

Ziemniaki bardzo korzystnie wpływają na układ trawienny. Zalecane są osobom, które męczy biegunka, choć także w przypadku zaparć ziemniaki okazują się skuteczną pomocą, gdyż zawierają niemało błonnika. Można je spożywać po zatruciach pokarmowych – szybciej odzyska się siły.

Ziemniak jako lekarstwo

Sok z surowego ziemniaka wspomaga leczenie nadkwasoty oraz wrzodów trawiennych, ma bowiem właściwości alkaiczne, neutralizuje kwasy żołądkowe (pomaga na zgagę) i przyspiesza gojenie się uszkodzonej śluzówki. Pić należy jednak niewielkie ilości soku, gdyż zawarta w nim solanina jest toksyczna, jeśli zostanie spożyta w dużych dawkach. Właśnie z tego powodu nie powinno się jeść zielonych ziemniaków, a wszystkie kiełkujące miejsca trzeba zawsze dobrze wykroić.

Lecznicze właściwości posiada także wywar z obierek albo z gotowanych ziemniaków – rozpuszcza kamienie nerkowe i te obecne w woreczku żółciowym. Z kolei spożywanie kartofli, ugotowanych z niewielką ilością soli, pomaga obniżyć zbyt wysokie ciśnienie krwi. Zawdzięczamy to zawartemu w ziemniakach potasowi oraz związkom zwanym kukoaminami.

Okłady z gotowanych lub surowych ziemniaków działają przeciwbólowo. Zawarta w kartoflach skrobia pomaga w leczeniu chorób skórnych, łagodzi swędzenie, leczy też oparzenia i rany.

Interesujący artykuł? Podziel się z innymi:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone
Tagi:
Komentarze
  1. Alek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

O Stronie | Polityka Prywatności | Zasady Autorów | Warunki Użytkowania | Kontakt

© 2014-2017 Czas Diet. Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie treści zabronione. | W oparciu o MyThemeShop.