Zdrowa dieta

Zdrowa dieta

Jeśli problem nadwagi lub otyłości dotyczy ciebie osobiście, zapewne już się przekonałeś, może na własnej skórze, że nie wszystkie diety odchudzające są zdrowe. Celem poniższego artykułu jest zestawienie produktów żywieniowych, które sprzyjają utracie zbędnych kilogramów w sposób bezpieczny dla zdrowia (zdrowa dieta). Powinny więc znaleźć się w każdej rozsądnie ułożonej diecie.

Utrata kilogramów nie zawsze jest konsekwencją ograniczenia ilości jedzenia. Chudnąć można także, nauczywszy się wybierać odpowiednie pokarmy, mniej tuczące, a bardziej sycące, a przede wszystkim – jak najzdrowsze.

Zdrowa dieta odchudzająca – zalecane produkty

  • warzywa to niezbędny składnik każdej diety odchudzającej; mamy do wyboru warzywa świeże, sezonowe lub mrożone, rodzime lub egzotyczne – wybór jest naprawdę bogaty; jedynie warzywa bogate w skrobię, takie jak ziemniaki czy rośliny strączkowe, powinny być spożywane z umiarem;
  • owoce – również są bardzo polecane osobom odchudzającym się – lecz istotny jest wybór owoców o niskiej zawartości cukrów; te bardziej słodkie, np. winogrona, powinny być spożywane rzadziej, podobnie jak owoce mączyste, których przykładem są banany; zdecydowanie należy unikać owoców w słodkich syropach, wysokosłodzonych konfitur i dżemów oraz bakalii (daktyli, rodzynek) – oczywiście ze względu na dużą zawartość cukru; owoce tłuste – awokado czy oliwki – mogą być spożywane jedynie w bardzo małych ilościach;
  • pieczywo razowe i pełnoziarniste produkty zbożowe – zalecane ze względu na bogactwo błonnika, obecność węglowodanów złożonych i białka; są znacznie zdrowsze od produktów wytworzonych z białej mąki, której, będąc na diecie odchudzającej, należy unikać;
  • mięso – tylko chude (np. wołowina, cielęcina, pierś z kurczaka, indyka), preferowane są jednak ryby i owoce morza (oprócz skorupiaków); zdecydowanie unikać należy tłustych kiełbas, wędlin, parówek, boczku; można też całkowicie zrezygnować z mięsa i ryb, wybierając dietę wegetariańską, która także pomaga osiągnąć prawidłową wagę ciała;
  • produkty mleczne – należy wybierać chude, ewentualnie półtłuste mleko, jogurty, chude sery (najlepsze świeże serki, twarogi), mozzarellę, ser kozi, sery twarde, natomiast unikać kremowych oraz topionych serków, śmietany; jeśli chodzi o jajka, zaleca się spożywanie najwyżej dwóch tygodniowo, w większej ilości można jeść same białka;
  • oliwa z oliwek (dobrze jest używać jej do sałatek, zamiast majonezu czy tłustych dressingów), zalecany jest również olej lniany i rzepakowy;
  • orzechy i pestki, mimo że bardzo zdrowe, podczas diety odchudzającej powinny być spożywane w niewielkich ilościach ze względu na dużą kaloryczność;
  • przyprawy – najlepsze są różnorodne zioła, świeże lub suszone – potrafią nadać potrawom wyrazisty smak oraz aromat; natomiast soli używać należy możliwie jak najmniej, gdyż sprzyja ona zatrzymywaniu wody w organizmie.

Woda – niezbędny element każdej diety

W każdej zdrowej diecie, nie tylko odchudzającej, istotnym elementem jest picie wystarczającej ilości płynów. Najlepszy wybór to niegazowana woda mineralna, herbata ziołowa lub owocowa bez cukru, zielona herbata, słaba kawa. Warto też pić samodzielnie wyciskane soki z owoców i warzyw – są zdrowsze niż kupne napoje, które często zawierają dużo cukru lub słodzików.

Dobrym pomysłem jest przygotowanie bulionu warzywnego, np. z cebuli i selera, i picie go między posiłkami. Napoje mogą pomóc w zmniejszeniu apetytu. Istotne jest, aby łączna ilość płynów, które wypijamy każdego dnia, wynosiła co najmniej dwa litry (czyli osiem kubków).

Pokarmy, które nie pozwolą ci schudnąć:

  • cukier – dobrze jest więc zrezygnować ze słodzenia potraw, herbaty czy kawy, ale też unikać wszelkiego rodzaju słodyczy oraz produktów zawierających w swoim składzie cukier (np. napoje gazowane);
  • alkohol – zwłaszcza piwo, likiery, słodkie wina;
  • pokarmy bogate w tłuszcze nasycone (np. tłuste mięsa i produkty mleczne, masło) oraz zawierające tłuszcze trans ( margaryny, potrawy smażone, ciastka i inne wypieki);
  • produkty mocno przetworzone, gotowe dania – zawierają zazwyczaj dużo soli, niezdrowych tłuszczów, składników wypełniających i substancji chemicznych; te różne dodatki bywają zwykle tuczące i oczywiście niezdrowe;
  • słone przekąski – chipsy, paluszki, krakersy, słone orzeszki, frytki.
Interesujący artykuł? Podziel się z innymi:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

O Stronie | Polityka Prywatności | Zasady Autorów | Warunki Użytkowania | Kontakt

© 2014-2017 Czas Diet. Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie treści zabronione. | W oparciu o MyThemeShop.