Witamina K

Witamina K

Witaminę K, zwaną też witaminą przeciwkrwotoczną, zaliczamy do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Jej dwie naturalne formy to witamina K1 (filochinon), syntetyzowana wyłącznie przez rośliny, oraz witamina K2 (menachinon), produkowana przez bakterie. Natomiast witamina K 3 (menadion) otrzymywana jest syntetycznie.

Funkcje witaminy K w organizmie człowieka

  • odgrywa bardzo ważną funkcję w procesie krzepnięcia krwi, ma wpływ na wytwarzanie czynnika krzepnięcia – protrombiny;
  • zapobiega krwawieniom oraz krwotokom; hamuje również zbyt obfite krwawienia miesiączkowe;
  • uczestniczy w gospodarce wapniowej organizmu;
  • odgrywa ważną rolę w procesie formowania tkanki kostnej, ma wpływ na prawidłową mineralizację kości, a także ich zrastanie się po doznanych złamaniach;
  • wykazuje działanie przeciwbólowe oraz przeciwzapalne;
  • zwalcza groźne dla zdrowia bakterie oraz grzyby;
  • hamuje rozwój niektórych nowotworów.

Źródła pokarmowe witaminy K

  • najlepsze źródło to zielone warzywa liściaste, takie jak: jarmuż, boćwina, szpinak, cykoria (sałatowa, endywia), kapusta włoska, zielona sałata, brukselka, rukola, a także natka pietruszki, liście bazylii, rzeżucha, szczypiorek, brokuł, kalafior, rzepa, kalarepa, cukinia, zielony groszek i fasolka, marchew, ogórki, pomidory, ziemniaki;
  • rośliny strączkowe, np. soja, fasola;
  • oleje roślinne – sojowy, rzepakowy;
  • owoce, np.: truskawki, awokado, brzoskwinie;
  • sery żółte, mleko, jogurt, jajka;
  • wątroba wołowa, wieprzowa, mięso;
  • pieczywo i produkty zbożowe;
  • zielona herbata, kawa;
  • orzechy włoskie.

Skutki niedoboru witaminy K

  • słabsza krzepliwość krwi;
  • zwiększenie podatności na krwawienia wewnętrzne i zewnętrzne; mogą pojawiać się krwotoki z nosa, czy też z układu pokarmowego albo moczowego;
  • obfite miesiączki;
  • u noworodków – skaza krwotoczna;
  • trudności w gojeniu się ran;
  • wzrost ryzyka rozwoju nowotworów, np. jelita grubego, piersi, jajników;
  • osłabienie kości, spadek ich gęstości mineralnej, co może prowadzić do osteoporozy.

Skutki przedawkowania witaminy K

  • nudności;
  • nadmierne pocenie się, uczucie gorąca;
  • upośledzenie czynności wątroby;
  • rozpad czerwonych krwinek, niedokrwistość hemolityczna;
  • wzrost ryzyka zakrzepicy;
  • ostra żółtaczka oraz uszkodzenie mózgu u niemowląt.

Dzienne zapotrzebowanie

  • kobiety – 55 mikrogramów;
  • mężczyźni – 65 mikrogramów.

Ważne informacje o witaminie K

  • do niedoboru witaminy K dochodzi na szczęście rzadko, ze względu na fakt, że może być ona syntetyzowana przez bakterie żyjące w jelitach;
  • niedobór może mieć m.in. miejsce w przypadku zaburzeń flory jelitowej (przy długotrwałym leczeniu antybiotykami), przy chorobach wątroby, niedrożności dróg żółciowych, zaburzeniach wchłaniania u ludzi starszych;
  • na niedobór witaminy K narażone są też noworodki ze względu na słabo rozwiniętą florę jelitową – podaje im się preparaty witaminy K;
  • aby dostarczyć organizmowi więcej witaminy K, trzeba spożywać, w miarę możliwości, surowe warzywa, ale także jogurty czy kefiry, które pobudzają wytwarzanie tej witaminy w jelicie;
  • jeśli przyjmuje się preparaty witaminy K, powinno powiedzieć się o tym lekarzowi przed planowanym zabiegiem;
  • warto wiedzieć, że im roślina bardziej zielona, co zależy od zawartości w jej liściach chlorofilu, tym więcej zawiera ona witaminy K.
Interesujący artykuł? Podziel się z innymi:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

O Stronie | Polityka Prywatności | Zasady Autorów | Warunki Użytkowania | Kontakt

© 2014-2017 Czas Diet. Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie treści zabronione. | W oparciu o MyThemeShop.