Witamina D

Witamina D – witamina słońca

Witamina D, zwana też kalcyferolem lub witaminą przeciwkrzywiczą, to tak naprawdę rodzina związków chemicznych, do której należą: witamina D1, D2 oraz D3. Ta ostatnia powstaje w skórze pod wpływem promieniowania słonecznego – nasz organizm sam potrafi ją wyprodukować, jeśli tylko ma kontakt ze słońcem. Witamina D2 powstaje w wystawionych na działanie promieni ultrafioletowych roślinach, natomiast witaminę D1 znajdziemy w tranie. Warto dodać także, że witaminę D zaliczamy do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

Funkcje witaminy D w organizmie człowieka

  • reguluje ona gospodarkę wapniowo-fosforanową organizmu;
  • ma wpływ na wchłanianie wapnia i fosforu z przewodu pokarmowego, zapewnia odpowiednie stężenie tych pierwiastków we krwi; chroni przed ich nadmiernym wydalaniem;
  • odgrywa istotną rolę w procesie formowania się kości oraz zębów, wpływa na ich prawidłową mineralizację;
  • od niej zależy stan kosteczek ucha wewnętrznego, a więc i nasz słuch;
  • steruje obroną organizmu, wzmacnia układ odpornościowy;
  • odgrywa ważną rolę w profilaktyce chorób nowotworowych oraz w ich leczeniu;
  • dzięki niej organizm lepiej radzi sobie z próchnicą;
  • ma wpływ na produkcję i wydzielanie insuliny potrzebnej do utrzymania prawidłowego stężenia glukozy we krwi;
  • dzięki niej prawidłowo działa układ nerwowy oraz mięśniowy;
  • ma bardzo korzystny wpływ na stan skóry (zapobiega stanom zapalnym lub łagodzi już istniejące, np. łuszczycę).

Źródła pokarmowe witaminy D

  • tran;
  • ryby, takie jak: makrela, śledź, łosoś, sardynki, szproty, sola, pstrąg, dorsz, węgorz, tuńczyk, halibut;
  • krewetki;
  • wątroba wieprzowa, wołowa, cielęca, wątróbka drobiowa;
  • jaja kurze, zwłaszcza żółtka;
  • masło, margaryna;
  • żółte sery, śmietana, mleko;
  • drożdże;
  • niektóre grzyby, np. prawdziwki, kurki, pieczarki;
  • kiełki słonecznika;
  • świeże awokado.

Skutki niedoboru witaminy D

  • krzywica u dzieci (zniekształcenie i osłabienie kości, przypominająca pierś gołębia klatka piersiowa, zniekształcona głowa, opóźnienie wzrostu, ząbkowania);
  • u niemowląt objawem niedoboru witaminy D jest pocenie się, nadmierna aktywność, częste przekręcanie główki z jednej strony na drugą;
  • osteomalacja, czyli rozmiękanie kości u osób dorosłych;
  • większa podatność kości na złamania, ryzyko wystąpienia osteoporozy;
  • utrata słuchu u osób starszych;
  • osłabienie odporności organizmu;
  • zmniejszenie siły mięśniowej;
  • stany zapalne skóry.

Skutki przedawkowania witaminy D

  • zaburzenia gospodarki wapniowo-fosforanowej;
  • odwapnienie kości (wskutek nadmiernego uwalniania wapnia);
  • odkładanie się wapnia w narządach oraz naczyniach krwionośnych, co prowadzi do ich zwapnienia;
  • uszkodzenie nerek;
  • zwiększone ryzyko zawału serca, miażdżycy, kamieni nerkowych;
  • objawami przedawkowania mogą być: brak apetytu, spadek masy ciała, nudności, biegunka, bóle głowy, stawów i mięśni, nadmierna potliwość, senność, wzmożone pragnienie, częste oddawanie moczu, z którym wydalany jest wapń, zaburzenia rytmu pracy serca, zapalenie skóry.

Dzienne zapotrzebowanie

  • dla zdrowej osoby dorosłej wynosi ono 5 mikrogramów;
  • większe zapotrzebowanie mają m.in.: dzieci i młodzież, kobiety w ciąży i karmiące, osoby rzadko przebywające na słońcu, przewlekle chorzy, osoby po operacjach, ludzie uzależnieni od alkoholu czy narkotyków.

Ważne informacje o witaminie D

  • pamiętaj, że przebywanie 15-20 minut dziennie na słońcu zapewnia twojemu organizmowi niezbędną dawkę witaminy D (jeśli jednak stosujesz kremy z filtrem, blokujesz wytwarzanie tej witaminy);
  • w gorszej sytuacji są osoby o ciemnej karnacji oraz ludzie starsi, ponieważ w ich organizmach powstaje mniej witaminy D (z wiekiem pogarsza się zdolność produkowania tej witaminy pod wpływem promieni słonecznych);
  • preparaty witaminy D, zalecane w okresie jesienno-zimowym, należy przyjmować z ostrożnością, ponieważ nietrudno w ich przypadku o przedawkowanie;
  • nie jest natomiast możliwe przedawkowanie witaminy D na skutek długiego przebywania na słońcu – organizm człowieka jest wyposażony w mechanizm zmniejszający produkcję tej witaminy, gdy rośnie nasłonecznienie.
Interesujący artykuł? Podziel się z innymi:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

O Stronie | Polityka Prywatności | Zasady Autorów | Warunki Użytkowania | Kontakt

© 2014-2017 Czas Diet. Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie treści zabronione. | W oparciu o MyThemeShop.