Dieta zone

Dieta zone – strefowa

Dieta zone – strefowa została stworzona w 1995 roku przez amerykańskiego biotechnologa i dietetyka, Barry Sears. Opisał ją później w wielu książkach, które sprzedały się w liczbie ponad pięciu milionów egzemplarzy. Świadczy to o ogromnej popularności, jaką zdobyła na świecie dieta zone.

Wypróbowały ją także, i to z pozytywnym skutkiem, wielkie gwiazdy Hollywood, takie jak Cindy Crawford, Demi Moore czy Jennifer Aniston. Ten fakt stanowi świetną reklamę dla diety strefowej, lepszą nawet niż nagroda Nobla dla naukowców, na których badaniach opiera się ta metoda odżywiania.

Jak działa dieta zone – strefowa?

Według doktora Searsa, najważniejsze jest zachowanie w diecie właściwych proporcji pomiędzy białkami, węglowodanami i tłuszczami. Właśnie to, jego zdaniem, jest kluczem do osiągnięcia i utrzymania szczupłej sylwetki. Zazwyczaj nie zachowujemy tych proporcji – w naszym jadłospisie dominują węglowodany, dostarczając ok. 60% energii, na drugim miejscu znajdują się tłuszcze (ok. 25%), a na trzecim białka (ok. 15%). Nadmiar węglowodanów w codziennej diecie staje się przyczyną nadprodukcji insuliny, co skutkuje odkładaniem się w ciele tkanki tłuszczowej. Jest również powodem wzmożonego apetytu, na skutek dużych wahań poziomu glukozy we krwi.

Zdaniem twórcy diety, węglowodany powinny nam dostarczać jedynie 40% energii, natomiast białka i tłuszcze – po 30%. Dzięki zachowaniu takich proporcji utrzymana będzie w organizmie równowaga pomiędzy hormonami, które odpowiadają za nasz metabolizm – insuliną i glukagonem. Wtedy także poziom glukozy we krwi będzie stabilny, a nas nie dosięgną ataki wilczego głodu. I to jest właśnie celem diety – utrzymanie hormonów w strefie idealnej równowagi, stąd nazwa: dieta strefowa (po ang. strefa = zone).

Zasady diety strefowej

W diecie zone jadłospis układa się samodzielnie z tzw. cegiełek. Każdego dnia powinniśmy wykorzystać do komponowania menu 11 cegiełek, rozłożonych na 5 posiłków, a więc na przykład: śniadanie – 3 cegiełki, drugie śniadanie – 2 cegiełki, obiad – 3, podwieczorek – 1, a kolacja – 2. W skład każdej cegiełki wchodzi jedna porcja białka – 1B, jedna porcja tłuszczu – 1T oraz jedna – węglowodanów – 1W.

Układanie jadłospisu ułatwione jest dzięki specjalnym zestawieniom (znajdują się poniżej). Dzielą one produkty na białkowe, tłuszczowe i węglowodanowe, a te z kolei – na bardziej oraz mniej zalecane. Sami wybieramy, czy chcemy schudnąć szybciej, jedząc produkty bardziej zalecane, czy wolniej – wtedy możemy jeść także mniej polecane pokarmy.

Pozostałe zasady są podobne, jak w przypadku innych diet odchudzających, a więc nie należy robić zbyt dużych przerw między posiłkami (max 5 godzin), trzeba dużo pić (co najmniej 8 szklanek wody mineralnej dziennie), a śniadanie zjadać nie później niż godzinę po przebudzeniu. Oczywiście obowiązkowa jest także aktywność fizyczna.

Grupa I – produkty bardziej zalecane:

  • białko jaja kurzego – 2 szt.
  • chudy biały ser – 30g
  • serek wiejski light – 75g
  • tofu twarde – 100g
  • parówki sojowe – 2 szt.
  • tuńczyk w sosie własnym – 30g
  • pstrąg wędzony – 30g
  • dorsz, halibut, łosoś – 50g
  • krewetki – 3 szt.
  • małże, kraby, kalmary – 50g
  • wędlina drobiowa – 30g

Grupa II – produkty mniej zalecane:

  • całe jajko kurze – 1 szt.
  • ser feta light – 150g
  • ser żółty – 30g
  • cielęcina – 30g
  • parówki cielęce – 2 szt.
  • kiełbasa – 30g
  • szynka – 30g
  • wieprzowina – 30g
  • wołowina – 30g

Grupa I – produkty bardziej zalecane:

  • awokado – ¼ szt.
  • oliwki – 5 szt.
  • oliwa, olej tłoczony na zimno – ½ łyżki
  • masło – 1 łyżeczka
  • migdały – 3 szt.
  • pistacje – 4 szt.
  • orzechy włoskie – 2 szt.
  • orzeszki ziemne – 6 szt.

Grupa II – produkty mniej zalecane:

  • majonez light – 1 łyżka
  • majonez tradycyjny – ½ łyżki
  • ser pleśniowy – 1½ łyżeczki
  • serek kremowy – ½ łyżki
  • śmietana – ½ łyżki

Grupa I – produkty bardziej zalecane:

  • brokuły – 250g
  • cebula – 2 szt.
  • cukinia – 2 małe szt.
  • kalafior – 1 szt.
  • kapusta – ½ główki
  • ogórki, pieczarki – 500g
  • papryka – 2 szt.
  • pomidor – 1 duża szt.
  • szczypiorek – 2 pęczki
  • sałata – 1 główka
  • szpinak gotowany – 1 szklanka
  • fasolka szparagowa – 1 szklanka
  • sucha fasola, soczewica – ¼ szklanki
  • cytryna – sok z 1 szt.
  • czereśnie – 8 szt.
  • grejpfrut, mandarynka, kiwi – 1 szt.
  • jabłko, gruszka, brzoskwinia – 1 szt.
  • jagody, winogrona – ½ szklanki
  • maliny, truskawki – 1 szklanka
  • morele, świeże śliwki – 3 szt.
  • pomarańcza – ½ szt.
  • kiełki – 100g
  • płatki owsiane – 1 łyżka

Grupa II – produkty mniej zalecane:

  • marchew – 4 szt.
  • zielony groszek, kukurydza – ½ szklanki
  • gotowane ziemniaki – 2 szt.
  • gotowane buraczki – 1 szklanka
  • banan – 1/3 szt.
  • rodzynki – 1 łyżka
  • kostki ananasa – ½ szklanki
  • mąka – 2 łyżki
  • tost pełnoziarnisty – 1 kromka
  • chleb jasny – cienka kromka
  • chleb razowy – ½ kromki
  • chleb chrupki (Wasa) – 1 kromka
  • kajzerka – ½ szt.
  • makaron ugotowany – ¼ szklanki
  • biały ryż ugotowany – 3 łyżki
  • mały naleśnik – 1 szt.
  • batonik czekoladowy – ¼ szt.
  • dżem niskosłodzony – 1 łyżka
  • miód – 1 łyżeczka
  • lody waniliowe – 2 łyżki
  • ketchup – 2 łyżki
  • jogurt naturalny 0% tłuszczu – 150g
  • kefir 0% tłuszczu – 150g
  • mleko 2% tłuszczu – ¾ szklanki

Wyklucz z jadłospisu

  • tłuste mleko – ponad 2 % tłuszczu;
  • nieodtłuszczony jogurt i kefir;
  • tłuszcze takie jak margaryna, smalec;
  • frytki, chipsy, paluszki, hamburgery i itp.;
  • cukier i słodycze – ogranicz do minimum;
  • dżem wysokosłodzony;
  • lody owocowe;
  • napoje słodzone oraz zawierające kofeinę;
  • alkohol.

Zalety diety strefowej

  • zdaniem twórcy diety, pierwsze dwa tygodnie to spadek wagi o 2-3 kilogramy, a później 1-3 kg w miesiącu; takie tempo utraty wagi jest zdrowe i chroni przed efektem jo-jo;
  • dieta jest odpowiednio zbilansowana i bezpieczna;
  • nie musimy liczyć kalorii;
  • dieta hamuje ataki głodu, zwiększa energię i poprawia pracę mózgu;
  • autor diety zachęca do większej aktywności fizycznej; twierdzi nawet, że jedzenie zgodne z jego zaleceniami ma wpływ na poprawę wyników sportowych.

Wady diety strefowej

  • dieta strefowa jest trudna w zastosowaniu – porcje trzeba ważyć, mierzyć i, szczególnie na początku, ciągle studiować tabele produktów;
  • ta metoda nie nadaje się dla osób zapracowanych, ponieważ przygotowywanie posiłków jest czasochłonne;
  • dieta wymaga radykalnej zmiany przyzwyczajeń żywieniowych;
  • duża ilość białka w diecie może nadmiernie obciążać nerki;
  • korzystanie z gotowych produktów, których przykładem są batoniki ZonePerfect®, możliwe do kupienia tylko przez Internet, podnosi znacznie koszty diety;
  • efekty diety nie pokazują się błyskawicznie, co może niektórych zniechęcać – jest to bowiem metoda odchudzania tylko dla cierpliwych;
  • skuteczność diety nie została jeszcze do końca zbadana.

Dla kogo?

Dieta strefowa jest kuracją przeznaczoną dla zdrowych osób dorosłych, szczególnie dla uprawiających sport. Spodoba się z pewnością tym, którzy cenią sobie bezpieczne metody odchudzania i nie zależy im na błyskawicznym pozbyciu się nadwagi. Jeśli jednak ktoś choruje, a zwłaszcza jeśli cierpi na schorzenia nerek lub artretyzm, powinien koniecznie skonsultować z lekarzem zamiar podjęcia diety. Podobnie osoby chorujące na cukrzycę typu II – bez zgody diabetologa nie powinny rozpoczynać diety. Nie jest ona odpowiednia dla kobiet ciężarnych, karmiących oraz dla nastolatków i dzieci.

Interesujący artykuł? Podziel się z innymi:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

O Stronie | Polityka Prywatności | Zasady Autorów | Warunki Użytkowania | Kontakt

© 2014-2017 Czas Diet. Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie treści zabronione. | W oparciu o MyThemeShop.