Dieta zasadowa

Dieta zasadowa, czyli alkaliczna

Dieta zasadowa, inaczej odkwaszająca, to kuracja, której zadaniem jest przywrócić organizmowi równowagę kwasowo-zasadową, a tym samym wyleczyć go z rozmaitych dolegliwości, których przyczyna może tkwić właśnie w zakwaszeniu organizmu. Do tych dolegliwości należą m.in.: częste bóle i zawroty głowy, ciągłe zmęczenie, osłabienie, skurcze mięśni, nerwobóle, zaburzenia snu, trudności z koncentracją, wahania nastroju, apatia i inne. Priorytetem diety alkalicznej nie jest wcale utrata zbędnych kilogramów – to bardziej skutek uboczny. Głównym celem jest odzyskanie zdrowia i energii oraz ogólna poprawa samopoczucia.

Równowaga kwasowo-zasadowa

Organizm każdego człowieka dąży do zachowania równowagi środowiska wewnętrznego (homeostaza). Podstawowe parametry biologiczne, jak temperatura ciała, ciśnienie krwi czy objętość płynów ustrojowych są utrzymywane w normie dzięki sprawnemu działaniu mechanizmów regulacyjnych.

Jednym z parametrów, który organizm stara się utrzymać na określonym poziomie, jest odczyn krwi oraz innych płynów ustrojowych. Optymalny zakres pH krwi dla większości przemian metabolicznych wynosi od 7,35 do 7,45. Nasza krew ma więc odczyn lekko zasadowy. Kiedy dochodzi do zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie i wartość pH jest za wysoka, mówimy o zasadowicy. Zbytnie obniżenie wartości pH krwi świadczy natomiast o zaburzeniu określanym jako kwasica.

Zakwaszenie organizmu

W obecnych czasach, na skutek nieprawidłowej diety i trybu życia, dochodzi najczęściej do zakwaszenia organizmu. Jeśli utrzymuje się ono przez długi czas i zaczynają w końcu zawodzić mechanizmy regulacyjne (np. gorzej funkcjonują nerki czy płuca), może dojść do rozwoju kwasicy – stanu niebezpiecznego dla życia człowieka.

Przewlekłe zakwaszenie znacznie zwiększa ryzyko zachorowania na osteoporozę, gdyż organizm, chcąc zneutralizować kwasy, pobiera wapń i magnez z kości, a to przyczynia się do ich osłabienia. Osoby o zachwianej równowadze kwasowo-zasadowej są również bardziej narażone na choroby, takie jak nowotwory, kamica nerkowa, dna moczanowa, cukrzyca, choroby układu krążenia. Przy zakwaszeniu organizmu o wiele częściej dochodzi do rozmaitych infekcji (bakteryjnych, wirusowych, grzybicy), nierzadko zdarzają się alergie, łatwiej też o nadwagę.

Skąd się biorą kwasy w naszym organizmie?

  • kwas mlekowy – powstaje w mięśniach podczas intensywnego wysiłku fizycznego, gdy występuje deficyt tlenu;
  • kwas węglowy – bierze się z braku aktywności fizycznej oraz z nieprawidłowego oddychania; powstaje też w procesie utleniania białek, tłuszczów i węglowodanów;
  • kwas siarkowy – pochodzi z przemian białek, a dokładniej – aminokwasów siarkowych, zawartych m.in. w mięsie, rybach, jajach, w mleku, w zbożach;
  • kwas moczowy – gromadzi się w organizmie wskutek nadmiernego jedzenia oraz zbyt dużego spożycia pokarmów białkowych pochodzenia zwierzęcego (mięsa, wędlin, kiełbas, nabiału);
  • kwas octowy – powstaje w wyniku spożywania słodyczy i tłuszczów;
  • kwas azotowy – pochodzi ze spożywania peklowanego mięsa, a także serów, w których znajdują się dodatki wapniowo-azotowe;
  • kwasy acetooctowy i betahydroksymasłowy – powstają, gdy człowiek długotrwale się głodzi lub też stosuje dietę z małą ilością węglowodanów, a dużą – tłuszczów i białek;
  • kwas acetylosalicylowy – gromadzi się w organizmie na skutek przyjmowania tabletek przeciwbólowych;
  • kwas solny – powstaje w wyniku stresu, emocji takich jak strach i złość.

Jak wynika z powyższego zestawienia, do zachwiania równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie przyczynia się przede wszystkim niewłaściwa dieta, stres oraz brak aktywności fizycznej. Jeśli zależy nam na zdrowiu i dobrym samopoczuciu, powinniśmy jak najszybciej zmodyfikować własną dietę i zastanowić się nad zmianą trybu życia.

Na czym polega dieta zasadowa

Produkty żywnościowe, spożywane przez nas każdego dnia, mogą zawierać przewagę pierwiastków kwasotwórczych (fosforu, chloru, siarki) lub zasadotwórczych (wapnia, sodu, potasu, magnezu). Określone pokarmy wykazują zatem właściwości zakwaszające bądź też alkalizujące (mogą być także neutralne). Aby przywrócić równowagę kwasowo-zasadową w organizmie, należy koniecznie ograniczyć jedzenie kwasotwórcze, a do jadłospisu wprowadzić większą ilość pokarmów zasadotwórczych. To jest podstawowe założenie diety alkalicznej.

Skąd jednak wiadomo, jakie działanie mają poszczególne produkty?

Wskaźnik PRAL

Wielką pomocą w określeniu typu pożywienia (kwasotwórczy/zasadotwórczy) jest tzw. wskaźnik PRAL, czyli potencjalna zdolność danego produktu do obciążenia nerek kwasami (PRAL – Potential Renal Acid Load). Wskaźnik ten uwzględnia zawartość białek oraz składników mineralnych (fosforu, potasu , magnezu, wapnia) w danym produkcie, ich średnią biodostępność, bierze też pod uwagę metabolizm siarki oraz wydalane wraz z moczem kwasy organiczne.

Za pomocą wskaźnika PRAL ocenić możemy średni potencjał zakwaszający naszych posiłków. Aby utrzymać odpowiednie pH moczu i zapobiec zakwaszeniu organizmu, powinniśmy, zdaniem naukowców, stosować dietę, której PRAL zawiera się w przedziale od 60 do -10 mEq/dzień.

W poniższych tabelach podajemy orientacyjną wartość PRAL dla najczęściej spożywanych produktów. Ujemne wartości wskazują na alkalizujące właściwości danego produktu spożywczego (w tabeli oznaczone na zielono), natomiast dodatnie – na kwasotwórcze (kolor czerwony). Wartość PRAL podana jest na 100g produktu.

  • bakłażan -3,4
  • brokuł -1,2
  • brukselka -4,5
  • burak -5,4
  • cebula -1,5
  • cukinia -4,6
  • cykoria -2,0
  • czosnek -1,7
  • fasolka szparagowa -3,1
  • jarmuż -7,8
  • kalafior -4,0
  • kalarepa -5,5
  • kapusta -4,6
  • kapusta kiszona -3,0
  • koper -7,9
  • marchew -4,9
  • natka pietruszki -12,0
  • ogórek -0,8
  • papryka -1,4
  • pomidor -3,1
  • por -1,8
  • roszponka -5,0
  • rukola -7,5
  • rzodkiewka -3,7
  • sałata -2,5
  • sałata lodowa -1,6
  • seler -5,2
  • sok pomidorowy -2,8
  • szczypiorek -5,3
  • szparagi -0,4
  • szpinak -14,0
  • ziemniak -4,0
  • grzyby -1,4
  • ananas -2,7
  • arbuz -1,9
  • awokado -8,2
  • banan -5,5
  • brzoskwinia -2,4
  • cytryna -2,6
  • czarne porzeczki -6,5
  • daktyle suszone -13,7
  • figi suszone -18,1
  • grejpfrut -2,7
  • gruszka -2,9
  • jabłko -2,2
  • jagody -1,0
  • kiwi -4,1
  • limonka -1,7
  • maliny -2,4
  • mandarynka -3,1
  • mango -3,3
  • melon kantalupa -5,1
  • morela -4,8
  • pomarańcza -2,7
  • rodzynki -21,0
  • śliwki -2,6
  • śliwki suszone -13,4
  • truskawki -2,2
  • winogrona -3,9
  • wiśnie -3,6
  • ciecierzyca (gotowana) 2,1
  • fasola biała (gotowana) -5,2
  • fasola czerwona (gotowana) -0,5
  • groch zielony lub żółty (gotowany) -0,9
  • soczewica (gotowana) 2,0
  • soja (gotowana) 2,8
  • amarantus 7,5
  • chleb pszenny jasny 3,7
  • chleb pszenny mieszany 3,8
  • chleb pszenny pełnoziarnisty 1,8
  • chleb żytni 4,1
  • chleb żytni chrupki 3,3
  • kasza gryczana (ugotowana) 1,0
  • kasza jaglana (ugotowana) 2,9
  • kasza jęczmienna (ugotowana) 0,4
  • makaron jajeczny 6,4
  • makaron jasny 6,5
  • makaron razowy 7,3
  • płatki kukurydziane 6,0
  • płatki owsiane 10,7
  • pumpernikiel 4,2
  • ryż biały (ugotowany) 1,7
  • ryż brązowy (ugotowany) 2,1
  • quinoa -0,2
  • migdały 2,3
  • nerkowce 7,0
  • orzechy laskowe -2,8
  • orzechy makadamia -0,5
  • orzechy włoskie 6,8
  • orzeszki ziemne 8,3
  • pistacje 8,5
  • jogurt naturalny 1,5
  • jogurt owocowy 1,2
  • kefir 0,0
  • lody mleczne 0,6
  • maślanka 0,5
  • mleko pełne (pasteryzowane) 0,7
  • ser camembert 14,6
  • sery twarde 19,2
  • ser Cheddar 26,4
  • ser Gouda 18,6
  • ser mozzarella 19,9
  • ser Parmezan 34,2
  • ser topiony 28,7
  • ser twarogowy 0,9
  • serek wiejski 8,7
  • śmietana 1,2
  • cielęcina 9,0
  • mięso z indyka 9,9
  • mięso z kurczaka 8,7
  • wieprzowina 7,9
  • wołowina 7,8
  • dorsz 7,1
  • halibut 7,8
  • karp 7,9
  • krewetki 7,6
  • łosoś 9,4
  • pstrąg 10,8
  • sandacz 7,1
  • sardynki w oleju 13,5
  • sola 7,4
  • śledź 7,0
  • jajko (całe) 8,2
  • białko jajka 1,1
  • żółtko 23,4
  • margaryna -0,5
  • masło 0,6
  • olej lniany 0,0
  • olej sojowy 0,0
  • olej rzepakowy 0,0
  • olej słonecznikowy 0,0
  • oliwa z oliwek 0,0
  • coca-cola 0,4
  • herbata (indyjska, zielona) -0,3
  • kakao na mleku -0,4
  • kawa z mlekiem -1,4
  • wino białe -1,2
  • wino czerwone -2,4
  • woda mineralna -1,8
  • cukier biały -0,1
  • miód -0,3
  • ocet jabłkowy -2,3
  • ocet winny -1,6

Jak wynika z powyższego zestawienia, do produktów o najsilniejszych właściwościach kwasotwórczych należą mięsa, ryby oraz sery, natomiast najwyższy potencjał zasadotwórczy tkwi w warzywach oraz owocach.

Dieta alkaliczna – zasady

  • podstawą jadłospisu powinny stać się warzywa i owoce;
  • jednocześnie należy ograniczyć spożycie produktów zakwaszających, a zwłaszcza mięsa i jego przetworów, twardych serów, jaj i ryb;
  • produkty alkalizujące powinny stanowić 80% dziennego menu, natomiast zakwaszające – jedynie 20%;
  • na posiłki należy wybierać żywność jak najmniej przetworzoną;
  • należy jeść z umiarem i bez pośpiechu, dokładnie przeżuwając pokarm;
  • bardzo ważną zasadą diety alkalicznej jest odpowiednie nawodnienie organizmu – należy pić przynajmniej 2 litry płynów dziennie, najlepiej wodę mineralną zawierającą sporo magnezu i wapnia;
  • powinno się ograniczyć spożycie soli (max pół łyżeczki dziennie);
  • warzywa najlepiej spożywać na surowo (w postaci różnorodnych surówek, sałatek czy koktajli) lub ugotowane na parze;
  • warto dodawać do sałatek kiełki roślinne, np. kiełki fasoli mung, soi;
  • częstym dodatkiem do potraw powinny być świeże i suszone zioła, które posiadają silne właściwości zasadotwórcze;
  • należy wykreślić z jadłospisu żywność wysoko przetworzoną, produkty typu fast food oraz instant;
  • trzeba zrezygnować także koniecznie z palenia papierosów.

Zalety diety zasadowej

  • przynosi wiele korzyści zdrowotnych i jest sposobem na dobre samopoczucie;
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na takie choroby jak osteoporoza czy nowotwory, chroni przed otyłością i chorobami serca;
  • dieta zasadowa nie wymaga liczenia kalorii ani głodzenia się, a mimo to nie grozi przytyciem;
  • kuracja pozwala pozbyć się od kilku do kilkunastu kilogramów nadwagi.

Dla kogo?

Dieta zasadowa zalecana jest szczególnie osobom zagrożonym osteoporozą, gdyż chroni przed utratą masy kostnej. Poleca się ją ponadto ludziom cierpiącym na artretyzm, a także osobom mającym wahania nastroju o podłożu depresyjnym. Dietę alkaliczną może zastosować również każdy, kto pragnie poprawić swoje samopoczucie, zyskać energię życiową i pożegnać się ze zbędnymi kilogramami.

Interesujący artykuł? Podziel się z innymi:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

O Stronie | Polityka Prywatności | Zasady Autorów | Warunki Użytkowania | Kontakt

© 2014-2017 Czas Diet. Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie treści zabronione. | W oparciu o MyThemeShop.