Dieta warzywna

Dieta warzywna

Dieta warzywna to sprawdzony sposób na poprawę naszego samopoczucia oraz wzrost energii. Należy ona do diet detoksyfikujących czyli oczyszczających organizm z toksyn. Aby kuracja przyniosła spodziewane efekty, niezbędne jest staranne wybieranie składników naszej diety. Najlepiej jeśli warzywa, które staną się na kilka dni jedynym źródłem pożywienia, pochodzić będą z upraw ekologicznych. Dzięki temu unikniemy zagrożenia dodatkowym zatruciem organizmu przez pozostałości nawozów sztucznych i środków ochrony roślin. 

Jak działa dieta warzywna?

Sama nazwa nam już wskazuje , że nasza dieta opiera się na różnorodnych warzywach. Możemy je spożywać przygotowane na przeróżne sposoby. Bogactwo dań warzywnych jest przecież ogromne. To sprawia, że kuracja nie musi być wcale monotonna. Wszystko zależy od naszej pomysłowości, chęci i czasu, jakim dysponujemy na przygotowanie posiłku.

Dieta oczyszczająca przyniesie najlepsze rezultaty, jeśli w trakcie trwania kuracji spożywać będziemy warzywa surowe – przyrządzone z nich sałatki czy surówki. Nie należy pomijać w jadłospisie soków warzywnych – najlepiej przygotowywać je samodzielnie w domu i wypijać na bieżąco. Bardzo zdrowym posiłkiem będą również warzywa gotowane na parze, pieczone, duszone, ewentualnie ugotowane w małej ilości wody. Na bazie różnych warzyw przygotować możemy także pyszne zupy czy buliony.

Ważne jest, aby w ciągu dnia spożyć wystarczającą ilość warzyw, przynajmniej pół kilograma, a także wypić odpowiednią ilość wody – co najmniej dwa litry.

Dieta warzywna należy do krótkich kuracji. Zalecany czas trwania tej diety wynosi od pięciu do maksymalnie dziesięciu dni. Przedłużanie jej może być niebezpieczne dla organizmu. Dieta nie dostarcza mu bowiem wystarczającej ilości energii oraz wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Warzywa, choć bardzo zdrowe, nie są w stanie zaspokoić wszystkich żywieniowych potrzeb ludzkiego organizmu.

Zalety diety warzywnej

  • regeneruje i odtruwa organizm;
  • w krótkim czasie pozwala schudnąć kilka kilogramów i, co ważne, nie wymaga głodzenia się;
  • dostarcza dużych ilości błonnika, znanego z właściwości oczyszczających organizm z toksyn i metali ciężkich;
  • błonnik pomaga również czuć się sytym po posiłku;
  • dieta jest bogata w witaminy i cenne minerały zawarte w warzywach;
  • obniża poziom cholesterolu we krwi oraz stabilizuje stężenie glukozy;
  • polepsza perystaltykę jelit, reguluje procesy trawienia;
  • poprawia samopoczucie, dodaje energii, korzystnie wpływa na wygląd skóry, włosów czy paznokci;
  • obniża ryzyko zachorowania na nowotwory;
  • kuracja warzywna jest tania i prosta w zastosowaniu, poza tym nie wymaga sprawdzania kaloryczności posiłków.

Wady diety warzywnej

  • dieta nie nadaje się do długotrwałego stosowania;
  • szybko utracone kilogramy równie szybko mogą powrócić – dieta nie gwarantuje trwałego spadku wagi.

Zalecane produkty

  • woda niegazowana, ziołowe herbatki;
  • warzywa kapustne czyli różne odmiany kapusty, kalafior, brokuł, kalarepa, jarmuż;
  • wszelkiego rodzaju sałaty;
  • marchew, korzeń i natka pietruszki, seler, buraki, rzodkiewki;
  • pomidory oraz papryka, cukinia, ogórki;
  • cebula, por, szczypiorek oraz czosnek;
  • jako przypraw najlepiej używać świeżych bądź suszonych ziół, pieprzu, papryki, a także soku z cytryny;
  • dodatkiem do dań może być oliwa z oliwek.

Wyklucz z jadłospisu

  • warzywa przetworzone, konserwowe – aby uniknąć wzmacniaczy smaku, soli, sztucznych barwników, konserwantów itp.;
  • warzywa z niepewnych źródeł, skażone środkami chemicznymi;
  • sól, cukier;
  • alkohol, kawę i czarną herbatę;
  • oraz wszystkie inne pokarmy poza warzywami.

Dla kogo?

Dieta warzywna to propozycja dla osób, które są zdrowe, jednak pragną oczyścić swój organizm, a przy okazji także pozbyć się kilku zbędnych kilogramów. Efekty diety szybko dają się zauważyć, dlatego kuracja warzywna z pewnością przypadnie do gustu osobom o mniejszej cierpliwości, oczekującym błyskawicznych rezultatów. No i oczywiście jest to dieta dla miłośników warzyw, którzy nie będą mieli problemu z odstawieniem na kilka dni potraw mięsnych i nabiału.

Osoby cierpiące na różnorodne schorzenia nie powinny podejmować diety oczyszczającej na własną rękę, chyba że skonsultują się z lekarzem odnośnie tej kwestii.

Do kuracji warzywnej należy się przygotować, stopniowo wykreślając z jadłospisu dania, od których nasz organizm ma „odpocząć”, a zwiększając ilość spożywanych warzyw i przyjmowanych płynów. Również kończąc dietę, nie powinniśmy od razu przechodzić na normalny tryb odżywiania. Organizm nie lubi przeżywać takich szoków żywieniowych. Stopniowo wzbogacajmy więc nasz jadłospis, najpierw o nabiał, potem o lekkostrawne dania mięsne i rybne, wreszcie o produkty zbożowe.

Interesujący artykuł? Podziel się z innymi:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

O Stronie | Polityka Prywatności | Zasady Autorów | Warunki Użytkowania | Kontakt

© 2014-2017 Czas Diet. Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie treści zabronione. | W oparciu o MyThemeShop.