Dieta Szangri-La

Dieta Szangri-La – opinie, efekty i trzy grosze Joanny

Dieta Szangri-La została stworzona przez profesora z Uniwersytetu Kalifornijskiego o nazwisku Seth Roberts. Napisał on książkę pt. Dieta Szangri-La. Jedz wszystko, nie głoduj, chudnij. Już sam tytuł tego poradnika dokładnie prezentuje główne założenia diety.

Stworzona przez Robertsa dieta Szangri-La opiera się na tak zwanej teorii „set point” (punktu odwołania). W tym wypadku punkt ten stanowi waga, do której organizm stara się naturalnie powracać, ilekroć jego masa zostanie zaburzona.

Według zasady przedstawionej przez autora diety, ludzkie ciało reguluje swoją wagę poprzez zmniejszanie i zwiększanie uczucia głodu. W celu zrzucenia kilku zbędnych kilogramów należy więc pokonać głód. Można tego dokonać za pomocą diety Szangri-La.

Dieta Szangri-La – podstawowe zasady

Dieta Szangri-La opiera się na kilku prostych zasadach:

  1. Należy codziennie dodatkowo (poza zwykłymi posiłkami) przyjmować 100-400 kalorii, pochodzących z wody z 2-3 łyżkami cukru albo z 1-2 łyżkami oliwy z oliwek lub innego bezsmakowego oleju jadalnego, np. oleju rzepakowego.
  2. Kluczem do szczupłej sylwetki jest spożywanie posiłków jak najbardziej pozbawionych smaku. To dlatego, że smak pobudza apetyt. Jeśli zabraknie dobrego smaku potraw, człowiek w naturalny sposób zacznie jeść mniej, a więc szybciej zrzuci zbędne kilogramy. Im smaczniejsze jedzenie, tym bardziej sycące (według doktora Setha Robertsa).
  3. Wodę z olejem lub cukrem należy przyjmować na godzinę przed każdym posiłkiem – śniadaniem, obiadem, kolacją. Zazwyczaj daje to trzy takie porcje. Ważne, aby pamiętać o tej zasadzie. Przyjmowanie mikstur Szangri-La w trakcie posiłków będzie tylko dodatkowymi kaloriami i nie odniesie pożądanego efektu.
  4. Wodę z cukrem lub olejem należy przyjmować w małych dawkach, aby nie powodowała mdłości.
  5. Przygotowując miksturę, najlepiej używać zwyczajnego białego cukru (sacharoza). Cukier brązowy jest wykluczony. Nie wolno także stosować żadnych słodzików, nawet naturalnych (jak stewia). Ilość wody, w której rozpuścimy cukier, nie ma znaczenia. Nie wolno też dodawać żadnych soków.
  6. Bezsmakową wodę z olejem lub cukrem należy wypijać z zatkanym nosem, by nie czuć zapachu.
  7. Poza spożywaniem wody z cukrem lub olejem, można jeść wszystko – według uznania.

Dieta Szangri-La – ważna informacja

Specjaliści od żywienia i dietetyki podkreślają, że nie dysponujemy obecnie żadnymi w pełni wiarygodnymi wynikami badań klinicznych, które potwierdzałyby pozytywny wpływ bezsmakowego pożywienia na hamowanie uczucia głodu.

Podobnie jest z twierdzeniem doktora Robertsa, jakoby smaczniejsze potrawy były bardziej tuczące. Moim zdaniem smak to indywidualna kwestia każdego człowieka i nie można na ten temat wypowiadać się w sposób całkowicie jednoznaczny.

Poza tym powinniśmy uważać na cukier. To powszechnie znana prawda. Dieta Szangri-La zaleca wprowadzanie do organizmu dość sporych ilości cukru, a to może być niebezpieczne dla zdrowia. Zanim ktokolwiek spróbuje tej diety, powinien skonsultować się z lekarzem lub profesjonalnym dietetykiem.

Zalecanie picia wody z rozpuszczonymi w niej 2-3 łyżkami cukru może mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie układu odpornościowego. Duża ilość cukru przyczynia się do zmniejszenia liczby limfocytów (białych krwinek) nawet o 40%. Tymczasem są one niezbędne do zwalczania chorobotwórczych drobnoustrojów, więc ich niedobór zwiększa ryzyko zachorowania. Co więcej, zaburzenia poziomu cukru we krwi mogą też prowadzić do innych problemów, jak tycie (a przecież z tym mamy walczyć!), migreny, wahania nastroju, etc.

O wiele bezpieczniejsze jest wybranie oliwy (np. oleju rzepakowego) zamiast cukru. Jest ona o wiele zdrowsza, a przy tym ma działanie przeciwzapalne, chroni przed rozwojem chorób układu krążenia, a nawet spowalnia proces starzenia. Jeśli postanowisz skorzystać z diety Szangri-La, wybierz raczej oliwę. To bezpieczniejsze.

Dieta Szangri-La opinie

Poniżej przedstawię dwie opinie o diecie Szangri-La. Jedna jest moja, a druga – Joanny, mojej wieloletniej przyjaciółki, która miała okazję stosować ten plan żywieniowy.

Ja: przyznaję, że nie testowałam diety Szangri-La na sobie. Zapoznając się z jej zasadami, od razu myślę sobie: to bez sensu. Picie wody z cukrem, czyli jedną z najbardziej niezdrowych substancji, jakie znam, wydaje mi się złym pomysłem. Bardzo złym pomysłem. Wszystko w moim ciele i umyśle buntuje się przeciwko takiemu pomysłowi. Tym bardziej że na temat żywienia pozyskałam na przestrzeni lat dosyć konkretną wiedzę. Cukier od dawna uważam za jednego z największych wrogów człowieka.

Joanna: dieta Szangri-La jest mi znana z osobistego doświadczenia. Stosowałam ją według zaleceń i muszę przyznać, że udało mi się nieco schudnąć (w sumie 4 kilogramy). Niestety, nie wytrwałam w diecie, ponieważ jej stosowanie okazało się dla mnie bardzo męczące. Co ciekawe, nie tylko fizycznie, ale też psychicznie. Zarówno woda z cukrem, jak i z oliwą była dla mnie zbyt ciężkim obowiązkiem. W sumie udało mi się wytrzymać miesiąc i odniosłam wrażenie, że byłam po tym miesiącu wyczerpana jak po maratonie.

Dieta Szangri-La – ile można schudnąć?

Dzięki piciu wody z cukrem i bezsmakowej oliwy, według Robertsa, bardzo szybko można stracić apetyt. W efekcie można drastycznie ograniczyć ilość spożywanych pokarmów, co skutkuje utratą wagi. Dr Roberts, testując dietę Szangri-La na samym sobie, stracił około 15 kilogramów w ciągu trzech miesięcy.

Dieta Szangri-La – co można jeść?

Najważniejsze produkty, które należy wprowadzić do planu żywieniowego, to woda z cukrem lub olejem. Poza tym nie ma potrzeby w żaden sposób modyfikować na siłę sposobu dotychczasowego odżywiania. Nie trzeba liczyć kalorii ani unikać jakichś konkretnych produktów. Woda z cukrem (lub olejem) sprawia, że człowiek jest o wiele mniej głodny i w naturalny sposób zaczyna jeść mniej. W efekcie bez większego wysiłku zaczyna się chudnąć.

Kim jest dr Seth Roberts?

Seth Roberts był profesorem psychologii na Uniwersytecie Tsinghua w Pekinie i emerytowanym profesorem psychologii na University of California w Berkeley. Napisał też bestsellerową książkę pod tytułem The Shangri-La Diet. Był dobrze znany ze swojej pracy oraz prowadzenia eksperymentów na samym sobie. Właśnie w ten sposób odkrył swoją dietę. Poza książką, dr Roberts miał na swoim koncie liczne publikacje w prasie naukowej oraz na swoim blogu (bardzo popularnym swego czasu).

Praca doktora Robertsa została wyróżniona przez magazyny, takie jak The New York Times Magazine czy The Scientist. Był on również współpracownikiem Spy oraz członkiem uniwersyteckiego Centrum ds. Wagi i Zdrowia.

Roberts zmarł 26 kwietnia 2014 roku. Upadł podczas pieszej wędrówki w pobliżu swojego domu w Berkeley w Kalifornii. Do jego śmierci przyczyniła się zarostowa choroba wieńcowa oraz kardiomegalia (dolegliwość polegająca na powiększeniu sylwetki serca).

Interesujący artykuł? Podziel się z innymi:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

O Stronie | Polityka Prywatności | Zasady Autorów | Warunki Użytkowania | Kontakt

© 2014-2017 Czas Diet. Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie treści zabronione. | W oparciu o MyThemeShop.