Dieta dr Haya

Dieta rozdzielna doktora Haya

Amerykański lekarz, William Howard Hay (1866-1940), opracował na początku XX wieku metodę żywienia, polegającą na odpowiednim komponowaniu posiłków. Otrzymała ona nazwę diety niełączenia. Jest to właśnie tytułowa dieta rozdzielna. Do jej opracowania skłoniła doktora Haya poważna choroba, której doświadczał, a cierpiał na zapalenie nerek, do tego miał nadciśnienie oraz problemy z sercem. Zmiana diety przyniosła zaskakujące rezultaty – dr Hay wyzdrowiał w ciągu trzech miesięcy, a przy okazji schudł aż 25 kilogramów. Odkrytą metodą zaczął leczyć własnych pacjentów.

Jak działa dieta rozdzielna?

U podstaw diety rozdzielnej leży twierdzenie, że posiłek łączący w sobie białka i węglowodany jest przez nasz organizm źle trawiony. Dlaczego? Dr Hay tłumaczył to w ten sposób, że inne enzymy potrzebne są do strawienia białek, a inne – węglowodanów. Jeśli mieszamy te dwa rodzaje pokarmów w jednym posiłku, znacznie utrudniamy pracę naszemu żołądkowi, a ponadto obciążamy trzustkę oraz wątrobę.

Skutkiem złego trawienia jest spowolnienie metabolizmu, nadmierne odkładanie się w ciele zapasów tłuszczu oraz zakwaszenie organizmu. Nieprawidłowe łączenie pokarmów staje się przyczyną niestrawności, wzdęć, bólów brzucha, zgagi, zaparć i innych dolegliwości. Jak tego uniknąć?

Dr Hay dokonał podziału żywności na trzy grupy: białkową, węglowodanową oraz neutralną. Zgodnie z podstawową zasadą diety rozdzielnej, nie powinniśmy łączyć w jednym posiłku produktów z grupy białkowej oraz grupy węglowodanowej, natomiast produkty neutralne możemy spożywać dowolnie z którąkolwiek z grup.

Produkty z grupy białkowej

  • mięso drobiowe, wołowe, baranina, cielęcina – ale gotowane, pieczone, duszone, grillowane lub smażone;
  • gotowane wędliny – np. szynka drobiowa i wołowa, kiełbasa drobiowa, parówki cielęce;
  • wszystkie gatunki ryb oraz skorupiaków – ale gotowane, pieczone itp.;
  • przetwory sojowe – pasztet sojowy, tofu, sos sojowy;
  • jajka, mleko o różnej zawartości tłuszczu;
  • sery do 50% tłuszczu – np. ementaler, edamski, parmezan;
  • pomidory z puszki lub gotowane;
  • owoce jagodowe, z wyjątkiem czarnych jagód, które należą do grupy neutralnej;
  • owoce ziarnkowe i pestkowe, z wyjątkiem dojrzałych, słodkich jabłek i gruszek;
  • winogrona;
  • owoce cytrusowe i egzotyczne, z wyjątkiem bananów, fig i daktyli;
  • soki i herbaty owocowe;
  • wina wytrawne, domowe wina owocowe, szampan.

Produkty z grupy węglowodanowej

  • pieczywo, makarony, kasze, płatki zbożowe, musli, ryż;
  • ziemniaki, mąka ziemniaczana;
  • słodka kukurydza, karczochy, dynia, kabaczek;
  • słodkie i kruche jabłka oraz gruszki, nektary z tych owoców;
  • banany, świeże figi i daktyle;
  • suszone owoce, z wyjątkiem rodzynek;
  • cukier, miód, syrop klonowy, syropy owocowe;
  • budyń, ciasta, ciastka i pozostałe słodycze;
  • jasne piwo.

Produkty z grupy neutralnej

  • warzywa – z wyjątkiem tych, które zostały już wyżej wymienione;
  • surowe pomidory;
  • jogurt, kefir, maślanka, kwaśne mleko, śmietana, serwatka, twaróg;
  • sery o zawartości tłuszczu powyżej 60% – np. camembert, tłusta gouda;
  • sery niedojrzewające – np. mozzarella, ziarnisty twarożek wiejski, ser kozi i owczy;
  • żółtka jaj;
  • ryby – surowe, wędzone, marynowane;
  • surowe mięso (tatar);
  • surowe, wędzone wędliny (salami, szynka parmeńska, kaszanka);
  • tłuszcze – oliwa z oliwek, oleje roślinne, masło;
  • otręby, kiełki i zarodki;
  • grzyby, drożdże;
  • nasiona oraz orzechy, z wyjątkiem orzeszków ziemnych;
  • rodzynki, czarne jagody;
  • marynowane oliwki;
  • awokado;
  • zioła oraz przyprawy;
  • mocne alkohole np. wódka;

Pozostałe zasady diety rozdzielnej

Dr Hay zalecał spożywać niezbyt obfite śniadanie złożone ze świeżych owoców. W codziennej diecie powinien znaleźć się również jeden posiłek oparty na węglowodanach oraz jeden – na białkach. Pomiędzy posiłkami węglowodanowymi a białkowymi konieczne są przerwy – mniej więcej czterogodzinne.

Każdego dnia diety należy wypić ok. dwóch litrów płynów, ale najlepiej między posiłkami. Szklanka wody mineralnej lub herbatki ziołowej, wypita przed posiłkiem, pomoże zapanować nad apetytem.

Produkty zalecane i niewskazane

Twórca diety zachęcał do spożywania żywności jak najbardziej naturalnej. Dieta powinna więc składać się z produktów wysokowartościowych i nieprzetworzonych. Głównym elementem jadłospisu należy uczynić świeże warzywa oraz owoce, najlepiej zjadać je w postaci surówek i sałatek oraz świeżo wyciskanych soków. Polecane są także pełnoziarniste makarony, razowe pieczywo, brązowy ryż, grube kasze.

Dieta doktora Haya wymaga rezygnacji z produktów wysoko przetworzonych (np. białej mąki, gotowych wędlin, konserw i półproduktów, pasteryzowanego mleka itp.) oraz z żywności typu fast food. Nie są także zalecane takie produkty jak: mięso i wędliny wieprzowe, majonezy, utwardzana margaryna. Niewskazana jest kawa i mocna herbata, alkohol, a także napoje gazowane. Najlepiej zrezygnować również z deserów i słodyczy, a już bezwzględnie wykreślić z jadłospisu rafinowany cukier. Dr Hay nie polecał też spożywania warzyw strączkowych, które są bogate zarówno w białko, jak i skrobię.

Zalety diety rozdzielnej

  • dieta pozostawia dużą dowolność w komponowaniu posiłków zgodnie z własnymi upodobaniami, pamiętać jedynie musimy o prawidłowym łączeniu pokarmów;
  • jadłospis diety rozdzielnej jest różnorodny i ciekawy oraz bogaty w witaminy i sole mineralne;
  • dieta nie wymaga od nas studiowania zawartości kalorii w produktach, musimy jedynie rozróżniać, do jakich grup należą;
  • większość osób stosujących dietę nie odczuwa głodu, a ich układ trawienny funkcjonuje bez najmniejszego problemu;
  • metoda niełączenia łagodzi bóle głowy i napięcie nerwowe, oczyszcza organizm z toksycznych substancji;
  • sympatycy diety twierdzą, że pomaga ona zachować witalność, energię oraz jasność myślenia, nie pozwala natomiast odczuwać zmęczenia czy apatii;
  • dieta rozdzielna pomogła licznym osobom skutecznie pozbyć się nadwagi, ma więc wielu zwolenników i cieszy się popularnością.

Wady diety rozdzielnej

  • dieta niełączenia od samego początku była krytykowana przez dietetyków i tak jest do dziś; zdaniem lekarzy, przyrost wagi nie zależy od dobrego czy złego zestawienia pokarmów, lecz od innych czynników, takich jak obecność w diecie tuczących produktów, zbyt mała aktywność fizyczna itp.;
  • teoria doktora Haya, że organizm ludzki nie radzi sobie z trawieniem różnych kombinacji pokarmów naraz, nie została jak dotąd potwierdzona naukowo;
  • przeciwnicy diety twierdzą, że nie ma sensu rozdzielać białek i węglowodanów, skoro w większości naturalnych produktów i tak występują one obok siebie; jako przykład podają rośliny strączkowe, mleko czy ryż;
  • skąpe śniadanie złożone tylko z owoców to, zdaniem krytyków diety, bardzo zły pomysł – prowadzi to do gwałtownych skoków poziomu glukozy we krwi, a w konsekwencji do napadów głodu;
  • brak z góry narzuconego ograniczenia wielkości porcji może prowadzić do przejadania się, gdy ktoś ma duży apetyt; cel diety nie zostanie wtedy osiągnięty;
  • dieta rozdzielna jest trudna w zastosowaniu, wymaga zmiany starych przyzwyczajeń.

Dla kogo?

Dieta rozdzielna pomóc może osobom cierpiącym z powodu dolegliwości przewodu pokarmowego, takich jak zgaga czy wzdęcia, a także ludziom chorującym na nerki lub też zagrożonym chorobą wieńcową.

Interesujący artykuł? Podziel się z innymi:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

O Stronie | Polityka Prywatności | Zasady Autorów | Warunki Użytkowania | Kontakt

© 2014-2017 Czas Diet. Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie treści zabronione. | W oparciu o MyThemeShop.