Dieta jogurtowa

Dieta jogurtowa

Jak się bardzo łatwo domyślić, dieta jogurtowa opiera się na jedzeniu jogurtów. Cała sztuka polega jednak na spożywaniu ich w odpowiedniej ilości, bowiem zbyt duża dzienna porcja jogurtów może nam zaszkodzić. Należy również sięgać po te produkty, które są najwartościowsze – wiadomo przecież, że jogurt jogurtowi nierówny. Ale o tym za chwilę.

Na wstępie nadmienię jeszcze, że dieta jogurtowa to kuracja trwająca zazwyczaj dwa tygodnie i cechująca się dużą skutecznością. Przez wielu uważana jest za przyjemny sposób na odchudzanie, zwłaszcza jeśli ktoś uwielbia jogurty…

Jak działa dieta jogurtowa?

Jogurt jest produktem mlecznym wzbogaconym w żywe kultury bakterii, dlatego jego spożywanie przynosi wiele korzyści dla zdrowia – chroni organizm przed szkodliwymi bakteriami, wspomaga funkcje trawienne i wpływa na poprawę przemiany materii.

Dieta jogurtowa polega na spożywaniu w ciągu dnia, w miarę możliwości regularnie, trzech normalnych posiłków oraz dwóch mniejszych, przy czym jogurt może wchodzić w skład każdego z nich. Nie powinniśmy jednak przesadzać z jego ilością, gdyż doprowadzimy do zachwiania równowagi pomiędzy mikroorganizmami bytującymi w naszym przewodzie pokarmowym. Skutkiem tego mogą być biegunki, niestrawność, wzdęcia i tym podobne dolegliwości. Jeśli będziemy spożywać łącznie trzy małe opakowania (po 150-180g) jogurtu dziennie, powyższe zaburzenia nie powinny nam zagrażać.

Oprócz jogurtów należy spożywać różne warzywa i owoce, zdrowe produkty zbożowe oraz chude mięso i ryby. Dla naszego zdrowia ważne jest, aby jadłospis był jak najbardziej urozmaicony. Najlepiej zastosować dietę jogurtową w sezonie letnim, kiedy mamy największy wybór świeżych owoców i warzyw. Pamiętajmy również o odpowiedniej ilości płynów – przynajmniej 1,5 litra każdego dnia diety. Może to być woda mineralna, polecana jest także zielona herbata.

Jakie jogurty wybierać?

Aby dieta przyniosła najlepsze rezultaty, czyli zadowalającą utratę wagi, a przy tym korzyści dla naszego zdrowia, powinniśmy wybierać zawsze jogurt z aktywnymi kulturami bakterii. Nie wszystkie dostępne w sprzedaży jogurty zawierają żywe bakterie, dlatego przed zakupem warto sprawdzić, czy na opakowaniu na pewno widnieje napis „aktywne” lub „żywe”, ewentualnie „bio”.

Dobrze jest również zwrócić uwagę na datę ważności produktu i wybierać jogurty najświeższe, najlepiej naturalne. Musimy bowiem być świadomi, że jogurty owocowe, dostępne w sklepach, zawierają zazwyczaj po kilka łyżeczek cukru, a czasem zdarza się, że poza nazwą nie mają nic wspólnego z owocami. Tak jest w przypadku jogurtów o smaku owocowym, np. truskawkowym, które często nie mają w składzie ani jednej truskawki. Dlatego polecam raczej kupowanie naturalnych jogurtów i samodzielne dodawanie do nich ulubionych owoców – świeżych, mrożonych czy suszonych, jak kto woli. Będzie to na pewno rozwiązanie zdrowsze i bardziej sprzyjające odchudzaniu.

Domowy jogurt

Dobrym rozwiązaniem jest samodzielne „wyprodukowanie” jogurtu w domu. Do jego przygotowania potrzebujemy 1 litr mleka pasteryzowanego ( UHT nie jest zalecane) i kubeczek świeżego jogurtu naturalnego (bez cukru i zagęszczaczy, ale koniecznie z żywymi kulturami bakterii, np. Lactobacillus bulgaricus). Najpierw należy podgrzać mleko na bardzo małym ogniu do temperatury 40-45 stopni. Jeśli po umoczeniu palca w mleku wytrzymamy nie mniej, nie więcej tylko 10 sekund, znaczy to, że temperatura mleka jest już odpowiednia.

Następnie należy kilka łyżeczek ciepłego mleka wlać do kubeczka jogurtu, wymieszać, a potem połączyć z pozostałym mlekiem. Do przygotowanych wcześniej, czystych słoiczków wlewamy mleko, zakręcamy i trzymamy w cieple od 4-8 godzin lub dłużej, jeśli jogurt ma być kwaśniejszy. Możemy zawinąć słoiczki w gazetę, koc i pierzynę – wtedy na pewno nie wystygną. Można też wstawić je do ciepłego piekarnika – temp. 30 stopni. Po upływie tego czasu chowamy do lodówki, gdzie możemy przechowywać jogurt do dwóch tygodni.

Zalecane produkty

  • jogurty, kefiry;
  • chudy twarożek, ser mozzarella, jajka;
  • różne rodzaje owoców, np. jabłka, banany, śliwki, gruszki, grejpfruty, mandarynki, pomarańcze, winogrona;
  • warzywa – do wyboru, do koloru;
  • pełnoziarniste pieczywo – razowe, żytnie, chrupkie;
  • musli, otręby, płatki zbożowe np. owsiane;
  • kasze (np. gryczana, jaglana), brązowy ryż, razowy makaron;
  • chude mięso drobiowe, chude ryby;
  • oliwa z oliwek;
  • zioła do przyprawiania potraw – mięta, majeranek, bazylia, koperek, melisa.

Wykreśl z jadłospisu

  • czerwone mięso;
  • tłuste ryby;
  • słodycze, ciastka, czekoladki, cukier;
  • produkty wysoko przetworzone, gotowe dania;
  • słone przekąski – paluszki, chipsy, krakersy;
  • mocną kawę, alkohol.

Zalety diety jogurtowej

  • dieta oczyszcza nasz organizm z substancji toksycznych, znacznie poprawia też przemianę materii;
  • jest to zdrowa i bezpieczna kuracja odchudzająca, dostarcza odpowiednią porcję witamin i minerałów, nie powoduje utraty energii;
  • jedzenie jogurtów sprzyja wzmocnieniu odporności organizmu;
  • dieta jogurtowa wpływa na dobre samopoczucie, pozwala poczuć się lekko, nie wymaga głodzenia się;
  • kuracja ta jest skuteczną metodą utraty wagi – w ciągu dwóch tygodni ubędzie nam od trzech do nawet sześciu kilogramów.

Wady diety jogurtowej

  • dieta jogurtowa nie jest dobra dla wszystkich, u niektórych osób mogą pojawić się problemy, takie jak wzdęcia, bóle brzucha czy biegunki;
  • niektórzy skarżą się na monotonność diety – mimo wielu możliwości przygotowania posiłków z dodatkiem jogurtu, jedzenie go w kółko może się nam znudzić;
  • przystępując do diety, zwiększymy nieco wydatki na jedzenie, zwłaszcza jeśli kupować będziemy jogurty najlepszej jakości, np. w sklepach ze zdrową żywnością.

Dla kogo?

Dieta jogurtowa polecana jest zwłaszcza osobom, które lubią jeść jogurty i którym one nie szkodzą. Natomiast jeśli mamy problem z metabolizmem białka, cierpimy na choroby nerek lub też mamy alergię na produkty mleczne, powinniśmy poszukać odpowiedniejszej diety.

Interesujący artykuł? Podziel się z innymi:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

O Stronie | Polityka Prywatności | Zasady Autorów | Warunki Użytkowania | Kontakt

© 2014-2017 Czas Diet. Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie treści zabronione. | W oparciu o MyThemeShop.