Dieta detox

Dieta detox

Ludzki organizm wyposażony został w naturalny system chroniący go przed zanieczyszczeniami. Dzięki temu potrafi pozbyć się różnych niechcianych substancji poprzez skórę, układ pokarmowy czy oddechowy, a także wraz z moczem. Niestety czasem nie jest w stanie sam usunąć wszystkich nagromadzonych w nim toksyn. Aby mu pomóc, warto zastosować dietę oczyszczającą, czyli detoksyfikującą (tzw. dieta detox).

Istnieje wiele odmian tej diety, a co za tym idzie – bogate możliwości. Każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie. Celem diety detox, oprócz oczyszczenia organizmu, jest przede wszystkim ogólna poprawa samopoczucia, wzrost energii i sił witalnych. Przy okazji możemy zgubić trochę zbędnych kilogramów.

Jak działa dieta detox?

Oczyszczenie organizmu dokonuje się dzięki zaprzestaniu spożywania pokarmów niezdrowych, ciężkostrawnych, wysoce przetworzonych, a jednocześnie mało wartościowych pod względem odżywczym. Na ich miejsce wprowadzone zostają płyny oraz (w zależności od rodzaju diety) zdrowe owoce i/lub warzywa, ryż. W niektórych wersjach diety detox stosuje się same napoje (np. lemoniada czy soki). Bardzo pomocne w oczyszczeniu organizmu jest odstawienie używek (alkohol, papierosy etc.).

Rodzaje diet oczyszczających

  • dieta detox lemon – polega na piciu od sześciu do dwunastu razy dziennie cytrynowego napoju, w skład którego wchodzi, oprócz soku z cytryny, syrop klonowy oraz pieprz cayenne; nie spożywa się nic innego przez okres od 10 do 40 dni;
  • głodówkowa – polega wyłącznie na piciu dużych ilości czystej wody bądź ziołowych naparów; bezpieczne są jedynie głodówki trwające 1 dzień, przy dłuższych należy zasięgnąć porady lekarskiej;
  • dieta sokowa – jak sama nazwa wskazuje, spożywamy tylko soki owocowe lub warzywne, a także wywary z warzyw – kuracja ta trwa zazwyczaj 3 dni;
  • dieta owocowa lub warzywna – ważne jest, aby spożywać świeże owoce i warzywa pochodzące z ekologicznych upraw (wykluczone są warzywa z puszki) oraz pić wyciśnięte samodzielnie soki, no i oczywiście dużo wody mineralnej;
  • dieta mieszanawarzywno-owocowa;
  • monodieta – polega na spożywaniu w przeciągu trzech dni tylko jednego rodzaju pokarmu; wybieramy spośród produktów lekkostrawnych takich jak jabłka, brokuły czy ryż, pamiętając jednocześnie o piciu dużych ilości niegazowanej wody.

Zalety diety detox

  • szeroki wybór diet odtruwających – nie trzeba koniecznie stosować głodówki, można wybrać łagodniejszą formę detoxu;
  • dodaje energii, poprawia nastrój i zwiększa koncentrację;
  • pozwala organizmowi zregenerować się i odpocząć od ciężkostrawnych posiłków;
  • wygląd zewnętrzny również ulega poprawie – człowiek wygląda bardziej świeżo i młodo, traci również kilka kilogramów;
  • dieta jest wygodna – posiłki składające się na nią są proste i łatwe do przygotowania;
  • nie ma problemów z zakupieniem składników jadłospisu.

Wady diety detox

  • kuracja detox może być niekiedy niebezpieczna dla zdrowia, zwłaszcza stosowana zbyt długo i w niewłaściwy sposób – warto przeprowadzać ją pod okiem specjalisty;
  • u osób chorych może spowodować dalsze pogłębienie choroby;
  • najczęściej nie zapewnia organizmowi wszystkich witamin i składników odżywczych, nie dostarcza odpowiedniej ilości białka i tłuszczu, dlatego nie można jej zbytnio przeciągać;
  • może powodować osłabienie organizmu, zawroty głowy, zaparcia;
  • niewskazany jest większy wysiłek fizyczny w trakcie stosowania diety, zwłaszcza w jej surowszej formie (zaleca się przeprowadzać detox w dniach wolnych od pracy);
  • po zakończeniu kuracji przybiera się zazwyczaj na wadze.

Zalecane produkty:

  • przede wszystkim woda mineralna – minimum 2 litry dziennie;
  • herbatki ziołowe oraz zielona herbata;
  • warzywa i owoce (uprawiane ekologicznie);
  • ryż (najlepiej brązowy);
  • orzechy i nasiona.

Wykreśl z jadłospisu:

  • napoje takie jak kawa, czarna herbata, alkohol;
  • papierosy;
  • produkty przetworzone, a więc i słodycze;
  • cukier, sól oraz substancje wzmacniające smak;
  • produkty mleczne;
  • pokarmy ciężkostrawne i tłuste;
  • pszenicę i zboża glutenowe;
  • mięso.

Istnieją oczywiście łagodniejsze formy diet odtruwających, które dopuszczają spożycie niektórych produktów z powyższej listy np. sera, jogurtów, płatków pszennych, tłustych ryb. Wiadomo jednak, że im łagodniejsza kuracja, tym dłużej będzie trzeba czekać, aby uzyskać zamierzone efekty.

Dla kogo?

Diety oczyszczające powinny być podejmowane tylko przez osoby zdrowe. Chorzy powinni poszukać odpowiedniejszej dla siebie diety, która nie zaszkodzi ich organizmom ani nie pogłębi schorzeń. Przeciwwskazaniem jest również młody wiek (do 16 lat) oraz wiek podeszły. Diety detox nie powinny stosować kobiety ciężarne i karmiące piersią.

Do kuracji oczyszczającej najlepiej przystępować stopniowo, powoli rezygnując z kolejnych grup pokarmów, które dieta detox wyklucza. Spożywać należy jednocześnie coraz więcej warzyw i owoców oraz pić dużo wody mineralnej. Dobrze jest przyzwyczajać organizm do posiłków mniejszych a częstszych. Po zakończeniu diety należy również stopniowo wracać do normalnego trybu żywieniowego. Najlepiej jednak zrezygnować na stałe z pokarmów niezdrowych, aby w przyszłości nie zatruwać na nowo swego organizmu.

Interesujący artykuł? Podziel się z innymi:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone
Tagi:,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

O Stronie | Polityka Prywatności | Zasady Autorów | Warunki Użytkowania | Kontakt

© 2014-2017 Czas Diet. Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie treści zabronione. | W oparciu o MyThemeShop.