Dieta Clarka

Dieta Clarka – na czym polega?

Dieta Clarka jest odchudzającą dietą wysokobiałkową, ale znacznie mniej restrykcyjną niż popularna dieta Atkinsa. Co więcej, jest to dieta o wiele zdrowsza, a więc nie będziesz tak bardzo ryzykować podczas odchudzania jak w przypadku innych kuracji wysokobiałkowych, aczkolwiek nadal musisz uważać. Na czym polega dieta Charlesa Clarka i jakie efekty ze sobą niesie? Zaraz się o tym dowiesz.

Dietę tę możesz również spotkać w niektórych opracowaniach pod nazwą bezpieczna (nowa) dieta wysokobiałkowa. Najważniejsza informacja na temat diety Charlesa Clarka to fakt, iż do schudnięcia nie będziesz potrzebowała nadludzkiej siły woli. Każdy człowiek może tę dietę z powodzeniem zastosować. Nie trzeba tutaj przygotowywać złożonych posiłków charakteryzujących się niską kalorycznością. Przy tej diecie nie musisz liczyć kalorii.

Co więcej, zasady diety Clarka zostały opracowane na podstawie wieloletnich badań medycznych. Pozwala to prowadzić kurację odchudzającą w sposób bardziej bezpieczny, niż ma to miejsce w przypadku innych diet. Pamiętajmy, że diety wysokobiałkowe ogólnie nie należą do najzdrowszych. W przypadku diety Clarka możemy jednak skorzystać z fachowej wiedzy, która w znacznym stopniu pomoże uniknąć negatywnych skutków ubocznych. Oczywiście pod warunkiem zachowania zdrowego rozsądku w podejściu do odchudzania.

Zasady diety Charlesa Clarka

Dieta Charlesa Clarka została podzielona na dwa etapy:

  1. Etap utraty masy ciała, który powinien trwać 21 dni.
  2. Etap utrzymania uzyskanej wagi, który zazwyczaj trwa 7 dni.

Faza Pierwsza polega przede wszystkim na ograniczeniu spożywania węglowodanów – można ich przyjąć jedynie od 40 do 60 gramów dziennie. Ich dokładna ilość jest uzależniona od wielu czynników, jak aktywność fizyczna, obecna masa ciała, etc.

Doktor Clark zaleca ograniczanie szkodliwych tłuszczy (trans) oraz niezdrowych, wysoko przetworzonych produktów. Należy także wyeliminować z jadłospisu węglowodany proste, których źródłem są: pieczywo, ryż, biała mąka, makaron, a także ciastka i wszelkie produkty zawierające cukier. Ich miejsce w jadłospisie powinny zająć chude produkty białkowe, takie jak: mięso (np. niskotłuszczowa wołowina, drób), ryby, owoce morza, mleko, jaja.

Zbyt szybkie chudnięcie nie jest zalecane przez Clarka. Najlepiej, by osoba odchudzająca się traciła 1-1,5 kilograma na tydzień w początkowej fazie odchudzania, a potem po 1 kilogram tygodniowo. Taki sposób odchudzania ułatwia w znacznym stopniu utrzymanie prawidłowej wagi.

Po osiągnięciu docelowej wagi można powoli zwiększać dzienny poziom spożywanych węglowodanów, aż do momentu określenia odpowiednich porcji posiłków, dzięki którym się nie tyje.

Dieta Clarka – wady i zalety

Do zalet z pewnością możemy zaliczyć fakt, że dieta Clarka jest o wiele łatwiejsza w stosowaniu niż inne metody tego typu. Nie ma tutaj potrzeby liczenia kalorii, dzięki czemu w posiłkach nie brakuje składników odżywczych. Jest to dość sycący sposób odżywiania. Rzadko występuje więc uczucie głodu, co z pewnością przyczynia się do zrzucania kilogramów.

Dieta pomaga ustabilizować poziom cukru we krwi i zdecydowanie zmniejsza apetyt na słodycze. Promuje w dodatku zdrowy sposób przygotowywania posiłków oraz zdrowy styl życia (m. in. aktywność fizyczną).

Dietę Clarka cechują pewne ograniczenia w spożywaniu posiłków, ale nadal jest to dość zróżnicowany sposób odżywiania. Można przygotowywać wiele smacznych dań, a co za tym idzie – dieta nie jest uciążliwa dla osób ją stosujących.

Dieta Clarka a zdrowie

Muszę zaznaczyć jedną ważną rzecz. Każda dieta wysokobiałkowa może wywoływać skutki uboczne. Z tego względu diety tego typu są uważane za niezbyt zdrowe. Zgodnie z powszechnie panującymi normami, w ciągu doby należy spożywać około 0,8-2 g białka na każdy kilogram masy ciała. Spożywanie większej ilości białka może prowadzić do niekorzystnych zmian w organizmie. Mam oczywiście na myśli zmiany zdrowotne.

Nadmiar białka w planie żywieniowym niesie za sobą ryzyko wystąpienia hiperkalcynurii (zwiększone wydalanie wapnia wraz z moczem), a więc także osteoporozy.

Dieta Clarka jest dość uboga w błonnik. Jego niedobór jest związany z pojawianiem się wielu chorób, takich jak miażdżyca, nowotwór jelita grubego, cukrzyca, nadciśnienie tętnicze oraz – paradoksalnie – otyłość. Pamiętajmy, że błonnik wpiera proces detoksykacji organizmu. Jego brak może więc okazać się opłakany w skutkach.

Ponadto w efekcie stosowania diety Clarka może również pojawić się kwasica, czyli podwyższone stężenie ciał ketonowych we krwi. Efekt? Zaburzona praca mózgu, której rezultatem może być tzw. śpiączka ketonowa. W skrajnych przypadkach możemy mieć do czynienia nawet z zagrożeniem życia.

Zalecam więc ostrożność podczas stosowania każdej diety wysokobiałkowej. Także w przypadku diety Clarka.

Dieta Clarka – ile można schudnąć?

Dieta Clarka nie jest kuracją zbytnio restrykcyjną i dlatego nie licz na jakieś niebywałe efekty w krótkim czasie. W ciągu miesiąca można zrzucić około 5 kilogramów, co nie wydaje się oszałamiające. Są jednak dwie zalety tego stanu rzeczy. Po pierwsze, mniej ryzykujesz swoim zdrowiem, co w dłuższej perspektywie czasu… wyjdzie ci na zdrowie (sic!). Po drugie, dieta minimalizuje ryzyko wystąpienia efektu jo-jo – a to także bardzo dobra wiadomość.

Dieta Clarka – kto może ją stosować?

Każdy, kto jest zdrowy. To, moim zdaniem, podstawowa zasada. Jeśli cierpisz na jakąkolwiek chorobę, skonsultuj się z lekarzem, zanim zastosujesz zalecenia Charlesa Clarka. Dietę opracowaną przez niego odradzam szczególnie kobietom w ciąży i karmiącym, dzieciom oraz osobom starszym. Jeśli cierpisz na zaburzenia pracy układu krążenia, wątroby lub nerek – nawet nie próbuj wprowadzać w życie zaleceń diety dra Clarka.

Sławni ludzie, którzy (jak słyszałam) korzystają z diety doktora Clarka: Madonna, Jennifer Lopez.

Kim jest dr Charles Clark?

Profesor Charles Clark jest cenionym na świecie specjalistą z dziedziny diabetologii i dietetyki, a także w zakresie leczenia jaskry. Po ukończonych studiach został mianowany chirurgiem konsultantem w Wielkiej Brytanii oraz Australii.

Obecnie prowadzi wykłady na uczelniach na całym świecie. Od kilku lat koncentruje swoją pracę na badaniach związanych z rolą odżywiania i stylu życia w zwalczaniu cukrzycy i chorób serca. W sferze zainteresowań Clarka leży także obniżanie stężenia cholesterolu we krwi oraz – co szczególnie ważne dla nas – odchudzanie.

Profesor Clark wraz ze swoją żoną Maureen opublikował kilka bestsellerowych książek na temat diety i zdrowego stylu życia. Na polskim rynku można dostać pozycję zatytułowaną: Bezpieczna dieta wysokobiałkowa, do której przeczytania bardzo zachęcam.

Interesujący artykuł? Podziel się z innymi:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

O Stronie | Polityka Prywatności | Zasady Autorów | Warunki Użytkowania | Kontakt

© 2014-2017 Czas Diet. Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie treści zabronione. | W oparciu o MyThemeShop.