Dieta 5 czynników

Dieta 5 czynników Harleya Pasternaka

Dieta 5 czynników została stworzona przez Harleya Pasternaka, kanadyjskiego specjalistę od fitness i żywienia. Jest niezwykle popularna wśród amerykańskich gwiazd. Korzystają z niej takie osoby jak Lady Gaga, Dido, Natalie Portman, Orlando Bloom, Nicole Richie. Dowiedz się, czym ta dieta zafascynowała celebrytów.

Można powiedzieć, że jest to dieta „na piątkę”. Cyfra ta przewija się bowiem praktycznie przez wszystkie zasady Harleya Pasternaka. Jego metoda jest bardzo prosta i praktycznie każdy człowiek, przy odrobinie samozaparcia, jest w stanie przejść cały plan.

Dieta 5 czynników – główne zasady

Dieta 5 czynników opiera się na następujących zasadach:

  1. Cały program trwa 5 tygodni – w tym czasie, według Harleya Pasternaka, można schudnąć do siedmiu kilogramów.
  2. Należy spożywać 5 posiłków dziennie: 3 główne oraz 2 mniejsze. Posiłki powinny być spożywane co 3-4 godziny.
  3. Śniadanie jest najważniejsze w ciągu całego dnia. Powinno być treściwe, by zaopatrzyć organizm w energię do całodniowej aktywności.
  4. Kolację należy spożywać dość wcześnie. Późno zjadana obciążyłaby układ trawienny i utrudniła odchudzanie.
  5. Dzienna wartość energetyczna wszystkich posiłków nie powinna przekraczać 1500 kalorii.
  6. Każdy posiłek powinien składać się z pięciu składników, takich jak: węglowodany złożone (niski i średni indeks glikemiczny), błonnik (5-10 g/dzień), chude białko, dobre tłuszcze (omega-3 i omega-6) oraz napoje bez cukru.
  7. Podstawowe produkty w diecie 5 czynników Harleya Pasternaka to: warzywa, owoce, jaja, ryby, chude mięso (indyk, kurczak), rośliny strączkowe, produkty pełnoziarniste, oliwa z oliwek, nabiał (niskotłuszczowy), orzechy.
  8. Przez pięć dni diety można „oszukiwać”, czyli odstąpić od zasad diety. W taki dzień, raz w tygodniu, można jeść, co się tylko chce.
  9. W ciągu tygodnia, przez pięć dni, należy ćwiczyć pięć razy dziennie przez pięć minut. Obowiązuje tutaj zasada „trzy piątki”, czyli 5 różnych ćwiczeń, wykonywane 5 razy dziennie przez 5 minut. Mogą to być na przykład: brzuszki, podskoki, przysiady, pajacyki. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by wykonywać bardziej zaawansowane ćwiczenia, na przykład z użyciem hantli.

Dieta 5 czynników – zalety

Jakie zalety posiada dieta 5 czynników? Oto kilka najważniejszych:

  1. Dieta ta przynosi szybkie efekty i jest bardzo prosta w stosowaniu. W dodatku nie ma w niej zasad trudnych do zapamiętania i są one w miarę elastyczne. Dzięki temu stosowanie diety 5 czynników nie wymaga wielkiego wysiłku i czasu poświęconego na przygotowanie posiłków.
  2. Zasady diety nie wykluczają żadnych produktów – także tych niezdrowych. Należy jedynie ograniczyć szkodliwe pożywienie do minimum. Brak całkowitego zakazu co do spożywania pewnych produktów, znacznie ułatwia stosowanie diety.
  3. Menu diety 5 czynników jest oparte na produktach o niskim indeksie glikemicznym, co zdecydowanie ułatwia obniżenie wagi i kontrolowanie apetytu.
  4. Dieta pomaga zmienić złe nawyki żywieniowe.
  5. Integralną częścią diety jest aktywność fizyczna, a konkretniej – fitness, który obejmuje zarówno ćwiczenia siłowe, jak i aerobowe. Choć nie są one długie (25 minut dziennie) czy intensywne, są bardzo skuteczne. Aktywność fizyczna przyspiesza metabolizm, co sprawia, że spalanych jest więcej kalorii. Połączenie treningu i odpowiedniego stylu żywienia jest najskuteczniejszą metodą odchudzania.

Dieta 5 czynników – wady

Dieta 5 czynników ma też kilka wad, na które powinniśmy zwrócić uwagę:

  1. Brakuje tutaj kontroli nad wielkością spożywanych posiłków. Jeśli samemu się o to nie zadba, mogą wystąpić pewne problemy z odchudzaniem.
  2. Jadłospis diety może dostarczać więcej białka niż potrzebuje organizm. To niestety sprzyja zakwaszeniu organizmu, a także obciąża wątrobę i nerki.
  3. Dokładne wypełnianie wszystkich wymogów diety, choć nie jest specjalnie trudne, wymaga pewnej wprawy.
  4. Niektóre składniki wykorzystywane w jadłospisie diety 5 czynników są dość kosztowne.
  5. Dieta dopuszcza spożywanie produktów wysoko przetworzonych, które są ogólnie szkodliwe dla zdrowia.

Dieta 5 czynników – ile można schudnąć?

Podczas stosowania diety 5 czynników można zrzucić tylko kilka kilogramów – maksymalnie 7 kg. Rezultaty nie wydają się oszałamiające, ale to akurat jest zaleta. Dzięki temu, że tygodniowo zrzuca się jedynie około 1,4 kilograma, unikniesz efektu jo-jo.

Dieta 5 czynników – dla kogo?

Najbardziej na tej diecie skorzystają osoby z niewielką nadwagą. Kuracja pozwala zrzucić zbędne kilogramy w dość krótkim czasie i nie trzeba stosować długotrwałych planów żywieniowych. Co więcej, dieta 5 czynników najlepiej sprawdza się w przypadku osób, które posiadają już jakąś wiedzę na temat odżywiania, a przy tym nie chcą poświęcać zbyt dużo czasu na przygotowywanie posiłków. Zadowoleni będą także zwolennicy zdrowej, nieprzetworzonej przemysłowo żywności.

Kim jest Harley Pasternak?

Harley Samuel Pasternak (ur. 06 sierpnia 1974 roku) jest osobistym trenerem, mówcą motywacyjnym, autorem książek i prezenterem telewizyjnym. Pasternak jest znany dzięki swoim książkom: The Body Reset Diet oraz The 5-Factor Diet. Poza tym jego nazwisko jest kojarzone z wieloma sławnymi osobami. Pasternak jest bowiem osobistym trenerem wielu gwiazd światowego formatu.

Harley Pasternak jest znany głównie jako jeden ze współprowadzących talk show stacji ABC, zatytułowany The Revolution.

Pasternak posiada tytuł magistra w dziedzinie fizjologii ćwiczeń i nauki o żywieniu (University of Toronto). Zdobył też dyplom z wyróżnieniem z kinezjologii (nauka zajmującą się ruchem ludzkiego ciała) na University of Western Ontario. Otrzymał również certyfikat The American College of Sports Medicine and The Canadian Society of Exercise Physiology. Pracował jako naukowiec – zajmujący się ćwiczeniami i żywieniem – dla Departamentu Obrony Narodowej Kanady.

Interesujący artykuł? Podziel się z innymi:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

O Stronie | Polityka Prywatności | Zasady Autorów | Warunki Użytkowania | Kontakt

© 2014-2017 Czas Diet. Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie treści zabronione. | W oparciu o MyThemeShop.