Dieta 5:2

Dieta 5:2 – jaka jest tajemnica jej sukcesu?

Dieta 5:2 nazywana jest także dietą postną. Pierwszy raz usłyszeliśmy o niej dzięki Michaelowi Mosleyowi i Mimi Spencer, autorom książki „The Fast Diet”. Myślę, że jest to jeden z najlepszych sposobów odżywiania, z jakim do tej pory miałam do czynienia.

Wśród wielu różnych diet istnieją pewne wyjątkowe plany żywieniowe, które swoimi zasadami pomagają zmienić całe życie na lepsze. Właśnie taka jest dieta 5:2. Została opracowana przez dziennikarza medycznego, doktora Michaela Mosley’a, pragnącego znaleźć najlepszą dietę dla człowieka. Czy mu się udało? Sprawdź i oceń.

Dieta 5:2 – podstawowe zasady

Najważniejsza zasada diety 5:2 jest banalnie prosta i przedstawia się następująco:

  1. Przez pięć dni spożywasz normalne posiłki – według założeń diety, można jeść wszystko. Osobiście uważam jednak, że nie powinno przekraczać się 1700-2000 kalorii dziennie.
  2. Przez następne dwa dni pościsz, czyli przechodzisz przez głodówkę. W tych dniach spożywane posiłki należy ograniczyć do wartości około 500 kalorii dziennie.

Dieta 5:2 różni się od innych sposobów odżywiania brakiem restrykcji dotyczących wyboru spożywanych produktów. Nie ma tutaj żadnych ograniczeń. Możesz jeść absolutnie wszystko, na co tylko masz ochotę. Oczywiście należy zachować zdrowy rozsądek i względny umiar. Jeśli będziesz się obżerać niezdrowymi, tuczącymi rzeczami, nie osiągniesz spodziewanych rezultatów.

Dzięki dwóm dniom postu ciało przyzwyczaja się do korzystania z własnych zapasów (tkanka tłuszczowa), co pozwala schudnąć. Poza tym dochodzi do regularnego oczyszczania z toksyn i wszelkich nadwyżek pokarmowych, które w innym przypadku dalej zalegałyby w organizmie.

W kwestii odchudzania, dieta 5:2 daje możliwość ograniczenia ilości spożywanego jedzenia, a więc zwiększa prawdopodobieństwo tracenia na wadze.

Post można zorganizować według własnego uznania. Mogą to być dwa następujące po sobie dni lub rozdzielone dniami normalnego odżywiania.

Nie ma znaczenia, jak rozplanujemy posiłki w ciągu dnia. Dzienna dawka kalorii może więc być przyjmowana w kilku małych posiłkach, ale równie dobrze w jednym lub dwóch większych. Ważną zasadą jest rozdzielanie posiłków długimi przerwami.

W okresach postu spożywamy posiłki o niskim indeksie glikemicznym, z dużą ilością błonnika oraz małą ilością białka. Do tego pijemy dużo wody, ewentualnie herbaty. Możemy też pić kawę, ale bez mleka i cukru.

Dieta 5:2 a zdrowie

Zdania na ten temat są podzielone. Według niektórych dietetyków, dieta 5:2 może prowadzić do pewnych zaburzeń odżywiania. Jeśli nie zachowa się umiaru podczas okresu normalnego jedzenia, okres postu może być dużym szokiem dla organizmu. W ten sposób układ pokarmowy można łatwo rozregulować. Poza tym należy pamiętać, że podczas dni głodówki trzeba koniecznie zadbać o odpowiednią ilość witamin i składników mineralnych w swoich posiłkach.

Z drugiej strony, dieta 5:2 jest uważana za swoisty powrót do źródeł. Post istnieje nie tylko w tradycji, ale też jest naturalnym elementem ludzkiego życia od tysięcy lat. Praktycznie od zawsze doświadczaliśmy okresów obfitych w pożywienie naprzemiennie z okresami niedojadania, a nawet głodu. Można więc śmiało powiedzieć, że jest to dość naturalny dla człowieka sposób odżywiania.

Żyjąc w konsumpcyjnym społeczeństwie, jesteśmy ciągle bombardowani informacjami o konieczności jedzenia. Najlepiej dużo, niezdrowo i regularnie. Broń Boże żadnych postów. Im mniej jemy, tym koncerny produkujące żywność mniej zarabiają. Z ekonomicznego punktu widzenia, post jest więc mało opłacalny.

Tymczasem post (oczywiście w rozsądnych odstępach czasu) jest bardzo korzystny dla naszych organizmów. Tym bardziej że podczas poszczenia pijemy zwykle więcej płynów (żeby zagłuszyć głód), a to również bardzo zdrowe. Osobiście mogę z czystym sumieniem polecić dietę 5:2 praktycznie każdemu zdrowemu człowiekowi.

Dieta 5:2 – zalety

Oto najważniejsze zalety, jakimi charakteryzuje się dieta 5:2

  1. Pozytywny wpływ na zdrowie. Dwudniowa głodówka pozwala oczyścić organizm z toksyn i zalegających złogów tkanki tłuszczowej. Twórca diety, dr Michael Mosley, udowodnił, że sporadyczne niedojadanie skutkuje redukcją stężenia insuliny oraz IGF-1 (czynnik wzrostu typu pierwszego). W ten sposób dajemy naszemu organizmowi szansę na pozbycie się starych komórek oraz zmniejszamy ryzyko zapadnięcia na wiele chorób, w tym nowotworów.
  2. Utrata zbędnych kilogramów. Trzeba jednak przyznać, że odchudzanie jest mniej ważnym efektem ubocznym diety 5:2. Choć dla wielu osób może się ono okazać bardzo istotne, należy tę zaletę traktować raczej marginalnie.
  3. Poprawa pracy trzustki. Dzięki diecie zmniejszamy zagrożenie otyłością, chorobami serca oraz cukrzycą.
  4. Aktywizacja genów naprawczych. Post jest bodźcem stresogennym, który aktywizuje organizm do lepszej i wydajniejszej pracy nad procesami samoleczenia.
  5. Poprawa samopoczucia. Po jakimś czasie stosowania diety 5:2 wiele osób zauważa ogólną poprawę nastroju.

Dieta 5:2 – wady

Dieta 5:2, choć wydaje się rewelacyjna, również posiada kilka wad. Oto one:

  1. Jeśli chcesz schudnąć z tą dietą, musisz się kontrolować podczas pięciu dni normalnego odżywiania. Tutaj często pojawia się problem. Wiele osób zwykle odżywia się bardzo niezdrowo. I nie chodzi tutaj tylko o słodycze, ale też wszelkiego rodzaju fast-foody i produkty wysoko przetworzone. Jemy tego wszystkiego zdecydowanie za dużo. Jeśli podczas diety 5:2 nie zmienisz swoich ogólnych nawyków żywieniowych na bardziej racjonalne, nie licz na pozytywne efekty.
  2. Niektóre osoby mają obawy przed dniami postu, ponieważ boją się głodu. Ma to jednak miejsce tylko na początku, zanim zaczną stosować dietę. Szybko się okazuje, że „nie taki diabeł straszny, jak go malują”. Niemniej początkowe obawy mogą wywołać dodatkowy stres.
  3. Diety nie powinny stosować osoby z problemami zdrowotnymi, niedowagą czy też kobiety w ciąży.

Dieta 5:2 – ile można schudnąć?

Skuteczność odchudzania za pomocą diety 5:2 jest – według jej twórcy – zdumiewająca. Sam doktor Mosley schudł 9 kilogramów w ciągu 3 miesięcy stosowania diety. Z tego wychodzą trzy kilogramy miesięcznie. Wynik może nie wydaje się oszałamiający, ale w połączeniu z poprawą zdrowia i brakiem efektu jo-jo jest w pełni zadowalający.

Kim jest dr Michael Mosley?

Michael Mosley (ur. 22 marca 1957 roku) odbywał staż lekarski w Royal Free Hospital w Londynie, a po ukończeniu nauki dołączył do stacji telewizyjnej BBC na stażu jako asystent producenta. W ciągu ostatnich 25 lat stworzył wiele filmów dokumentalnych, poświęconych nauce oraz historii. Najpierw stał za kamerą, a później zaczął także pracować jako prezenter. Był producentem wykonawczym QED, Trust Me I’m a Doctor oraz Superhuman. Pracował z takimi sławami jak John Cleese, Jeremy Clarkson, profesor Robert Winston, Sir David Attenborough i profesor Alice Roberts. Mosley opracował i był producentem wykonawczym trzech najbardziej popularnych programów nauki i historii ostatniej dekady: Pompeje – ostatni dzień, Superwulkan i Krakatau.

Jako prezenter zrealizował wiele serii dokumentalnych dla BBC, w tym Medical Mavericks, Blood and Guts, Inside Michael Mosley, Science Story, The Young Ones, Inside the Human Body i Truth about Exercise. Zdobył za swoją pracę wiele nagród, w tym Medical Journalist of the Year przyznawaną przez British Medical Association.

W kontekście diety 5:2 warto obejrzeć film pod tytułem Post i długie życie (BBC Knowledge), w którym Michael Mosley gra główną rolę. Bardzo dużo można się z tej produkcji dowiedzieć. Po jej obejrzeniu z pewnością przekonasz się do diety 5:2. Więcej o filmie dowiesz się tutaj.

Więcej o diecie 5:2

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tej diety, zajrzyj do następujących książek:

  1. Michael Mosley, Mimi Spencer: Dieta 5:2
  2. Angela Dowden: Dieta 5:2
  3. Kate Harrison: Dieta 5:2. Kompletny przewodnik, przepisy kulinarne, obiektywne opinie
Interesujący artykuł? Podziel się z innymi:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone
Komentarze
  1. Kasia
  2. Gość
  3. Angelica
  4. Ania
  5. Gość
  6. Monika
  7. Gość
  8. Ilonka
  9. Janina
  10. newalcatraz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

O Stronie | Polityka Prywatności | Zasady Autorów | Warunki Użytkowania | Kontakt

© 2014-2017 Czas Diet. Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie treści zabronione. | W oparciu o MyThemeShop.