Czosnek

Czosnek

Znany ludziom od ponad pięciu tysięcy lat, niezastąpiony w kuchni jako dodatek do wielu potraw, doskonale nadaje się także do celów leczniczych i profilaktycznych, zyskał nawet miano naturalnego antybiotyku. Czosnek – to o nim mowa – kryje w sobie niezwykle korzystne dla naszego zdrowia składniki. Być może odstrasza cię jego silny aromat oraz smak, a także charakterystyczny czosnkowy oddech po zjedzeniu białych ząbków. Pozbędziesz się go, przeżuwając świeżą natkę pietruszki, listki mięty, tymianku lub selera.

Co kryje się w ząbkach czosnku?

Otóż znajdują się w nich m.in. lotne i organiczne związki siarki, olejki eteryczne, związki śluzowe, flawonoidy, flawony, aminokwasy, błonnik i cukry, a także składniki mineralne, takie jak potas, wapń, fosfor, magnez, żelazo, cynk, mangan i selen. W czosnku obecne są także witaminy, głównie z grupy B, a także witamina C i PP oraz prowitamina A.

Jednym z ważniejszych pod kątem medycznym składników czosnku jest alliina – związek siarki, który pod wpływem miażdżenia czy też krojenia ząbków zostaje przekształcony w allicynę. To właśnie jej, zdaniem naukowców, czosnek zawdzięcza swe prozdrowotne właściwości.

Naturalny antybiotyk

Ludzie od wieków używali czosnku do leczenia rozmaitych chorób, bowiem jego bakteriobójcze i antywirusowe działanie było doskonale znane. Surowy, rozgnieciony czosnek przykładano do ran, aby je odkazić i przyspieszyć gojenie. Za pomocą czosnku leczono przewlekłe biegunki, grypę, przeziębienie, infekcje uszu, zapalenie oskrzeli, a nawet gruźlicę. Także dziś możemy wykorzystać antybakteryjne właściwości czosnku, potrafiącego zabijać nawet takie bakterie, z którymi nie radzą sobie współczesne antybiotyki.

Czosnek pomaga zwalczyć infekcje dróg moczowych, niszczy bowiem bakterie Escherichia coli, działa także grzybobójczo. Jest skutecznym lekiem w przypadku drożdżycy czy grzybicy stóp.

Pomoc dla układu trawiennego

Czosnek poprawia przemianę materii, wspiera trawienie i proces wydalania gazów z organizmu, działa rozkurczowo i pomaga na wzdęcia. Ponadto zabija pasożyty żyjące w przewodzie pokarmowym (owsiki, glisty, tasiemce), sprzyja natomiast rozwojowi pożytecznej flory bakteryjnej. Przydaje się w leczeniu niedokwasoty żołądka. Pobudza także trzustkę do produkcji insuliny, z tego względu polecany jest szczególnie diabetykom.

Czosnek przyjazny sercu

Naukowcy odkryli, że w krajach, w których zjada się dużo czosnku, ludzie rzadko zapadają na choroby serca. Dzieje się tak dlatego, że związki zawarte w czosnku działają przeciwzakrzepowo, a oprócz tego hamują wytwarzanie cholesterolu przez wątrobę. Codzienne spożywanie czosnku obniża więc stężenie cholesterolu we krwi, spada również poziom trójglicerydów. Ponadto czosnek poprawia krążenie i wpływa korzystnie na stan naczyń krwionośnych. Pod jego wpływem obniża się ciśnienie tętnicze.

Ochrona przed nowotworem

Liczne badania wskazują, że czosnek skutecznie przeciwdziała nowotworom. W jaki sposób? Otóż blokuje on pewne przemiany komórkowe mogące prowadzić do powstania nowotworu, ale też niszczy już powstałe komórki rakowe. Czosnek posiada właściwości przeciwutleniające, co oznacza, że neutralizuje on wolne rodniki, cząsteczki będące początkiem zmian nowotworowych w komórkach. Poza tym czosnek hamuje powstawanie azotynów, przez co chroni organizm przed rakiem żołądka.

Codzienna porcja czosnku

Regularne spożywanie czosnku ma bardzo pozytywny wpływ na naszą odporność. Warto więc jeść go każdego dnia – w celach profilaktycznych wystarczą jeden czy dwa surowe ząbki, koniecznie posiekane lub rozgniecione, aby wytworzyła się allicyna. Gotowany albo smażony czosnek traci niestety część swych leczniczych właściwości. Lepiej więc dodać go do surówki lub przygotować pastę czosnkową na chleb. Można też spożywać czosnek razem z mlekiem, miodem lub cytryną.

Osoby, które z odrazą myślą o zjedzeniu czosnku, mogą przyjmować suplementy lub leki z jego wyciągiem. Nie są one tak skuteczne jak świeży czosnek, ale mają tę zaletę, że nie wywołują przykrego zapachu.

Interesujący artykuł? Podziel się z innymi:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone
Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

O Stronie | Polityka Prywatności | Zasady Autorów | Warunki Użytkowania | Kontakt

© 2014-2017 Czas Diet. Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie treści zabronione. | W oparciu o MyThemeShop.